Youtubere og bloggere skal få unge til at droppe rygning
Målgruppen for kampagnen er de 14-19 årige, hvor antallet at rygere stiger.
Sundhedsstyrelsen har betalt 300.000 kroner for at få 11 mere eller mindre kendte youtubere og bloggere fra de sociale medier til at tale om rygning. Det skriver Politiken.
De såkaldte influenter skal aflive myten om, at rygning er sejt.
- Rygning er så væsentligt et problem, at vi bliver nødt til at være der, hvor de unge er. Så snart de unge oplever kommunikationen som en løftet pegefinger, lukker de ned. Influenterne giver budskabet deres eget personlige præg og kan tale i øjenhøjde med målgruppen, forklarer Anne Rygaard Hjorthøj, kampagneansvarlig i Sundhedsstyrelsen.
Målgruppen for den nye kampagne er de 14-19-årige, for mens antallet af rygere falder hos den voksne del af befolkning, tænder flere og flere børn og unge en cigaret.
Skal man bruge skattekroner på at få unge bloggere og youtubere til at udtrykke en holdning til rygning?
- Ja, det skal man. Det kan godt være, det lyder af mange penge, men vi køber taletid og adgang til de unge svarende til at købe annoncer i andre medier. Her køber vi også rollemodellernes troværdighed, som man ikke får ved at købe reklametid på for eksempel TV3. Desuden kan vi ramme præcis de målgrupper, vi gerne vil, siger Anne Rygaard Hjorthøj til Politiken.
Ekspert: God grund
Der er god grund til at lade de unge fortælle om deres erfaringer med cigaretterne, vurderer ekspert i sociale medier Rasmus Fisker, som er strategisk direktør i MediaCom Beyond Advertising.
- Når de unge sidder og kigger på Instagram og YouTube, har de paraderne nede, derfor går budskabet mere ind, siger han til Politiken og forklarer, at metoden er rigtig effektiv, fordi influenterne kender deres publikum og derfor laver troværdigt indhold, som følgerne faktisk gider at se.
Flere af de unge influenter ryger selv eller har røget, og det kan påvirke kampagnen negativt, mener adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen. Blandingen af ikkerygere, eksrygere og rygere er dog bevidst, understreger Anne Rygaard Hjorthøj fra Sundhedsstyrelsen:
- En ryger kan med større troværdighed stå frem med sine overvejelser og sige, at hun gjorde det, fordi hun troede, det var sejt, eller for at være med i gruppen.