Samfund

Nye regler kan få spritbilister hurtigere tilbage i trafikken

Fra fredag kan man blive dømt for spirituskørsel og stadig få lov til at køre bil - hvis man installerer en alkolås i sin bil og består en køreprøve.

It-konsulent Karsten Tværmose fra Kølkær ved Herning blev taget for spirituskørsel for et par år siden.

I dag må han køre bil som alle andre.

Men først når han har pustet et dybt puuuuust i bilens indbyggede alkolås og bevist over for teknikken, at han ikke har drukket. Først da kan bilen starte.

- Det betyder, at jeg har fået min frihed igen, siger han om den installerede alkolås.

Karsten Tværmose blev dømt efter en regel, der blev indført i 2015 for bilister, som blev taget med en promille mellem 1,2 og 2,0. Hans straf bestod af to år uden kørekort, og så en periode, som han er i gang med nu, hvor han kun må køre med installeret alkolås.

Den ordning blev imidlertid aldrig nogen stor succes. Forventningerne var, at 500 dømte bilister om året ville gøre som Karsten Tværmose og køre med alkolås. Realiteten var imidlertid, at blot 25 om året valgte at tage imod tilbuddet.

Tre år med alkolås

Så fra fredag bliver reglerne ændret. Fremover kan spirituskørsel med en promille mellem 1,2 og 2,0 straffes med tre års kørsel med alkolås – altså uden en periode først, hvor man har forbud mod at køre bil.

Ordningen bliver frivillig i den forstand, at den dømte selv kan vælge at betale de cirka 16.000 kroner, det koster at få en alkolås i sin bil. Har den dømte gjort det – og har klaret en kontrollerende køreprøve – så er det til gengæld muligt at blive ved med at køre bil.

Alkolås - sådan virker den

Ændringen bliver vel modtaget både af eksperter og af politiet, fordi en fradømmelse af kørekortet kan have meget store konsekvenser for folks arbejde og familieliv.

- Mange mistede arbejdet, og de røg ind i en social deroute som samfundsmæssig konsekvens. Der kunne være store sociale konsekvenser. Så det er rigtig lykkeligt, at vi får den her ordning, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

FAKTA: Alkolås-ordningen

Promille på 1,2 til 2 

  • Uden alkolås: 3 års frakendelse
  • Med alkolås (i dag): 2 års frakendelse + 2 års alkolås
  • Med alkolås (ny ordning): Ingen frakendelse og 3 års alkolås

Promille over 2,0 (ændres ikke)

  • Uden alkolås: Tre års frakendelse og herefter 2 år uden generhvervelse
  • Med alkolås: Tre års frakendelse og herefter 2 års alkolås

Rådet for Sikker Trafik har hele tiden advaret mod den oprindelige ordning, der blev indført i 2015. Så man er meget tilfreds med, at de nye regler nu gør det mere attraktivt for spiritusdømte bilister at få en alkolås.

- Nu får vi en ordning, som, vi ved fra udlandet, har rigtig god effekt, og det er jeg sikker på, vi også vil se herhjemme, sagde Mogens Kjærgaard Møller til TV 2, da ændringen blev vedtaget sidste år.

'Færre gengangere'

Også politiet i Midt- og Vestjyllands Politi, som er den politikreds med flest spiritusdømte, byder ændringen velkommen.

- Vi har alt for mange gengangere, og jeg håber, at denne frivillige ordning vil nedsætte antallet af gengangere - altså folk, der kører spritkørsel igen og igen, siger lederen af færdselsafdelingen hos Midt- og Vestjyllands Politi, Henrik Glintborg.

Sigtelser for spritkørsel

7203 sigtelser for spritkørsel i 2016 fordelte sig således på politikredsene:

Midt- og Vestjylland: 892
Nordjylland: 793
Sydøstjylland: 711
København: 695
Fyn: 687
Sydsjælland og Lolland-Falster: 675
Midt- og Vestsjælland: 622
Syd- og Sønderjylland: 620
Østjylland: 590
Nordsjælland: 520
Københavns Vestegn: 345
Bornholm: 53


Kilde: TV MV / Rigspolitiet

Han understreger, at straffen for at køre spirituskørsel stadig er mærkbar:

- De, der kører spritkørsel skal fortsat straffes. Og de bliver faktisk straffet ganske hårdt. Der ryger en månedsløn gange den promille, de har, så man skal altså virkelig have pengepungen frem, hvis man kører spritkørsel. Det bliver der ikke ændret på, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Karsten Tværmose er overbevist om, at rigtig mange dømte vil vælge samme løsning, som han har gjort. Nemlig at installere en alkolås og få lov til at køre bil igen.

- Så har de nok større chance for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet og i det hele taget leve et normalt liv, siger han.