Samfund

Hver fjerde nyuddannede lærer overvejer at droppe folkeskolen

Anders Bondo Christensen, formand Danmarks Lærerforening, finder tallene nedslående.

Hver fjerde nyuddannede lærer overvejer, om de skal blive i folkeskolen.

Det viser en undersøgelse fra Via University College.

Mange af de nye lærere opfatter arbejdet som krævende og ofte utaknemmeligt og ensomt.

- Det er rigtig skidt

Anders Bondo Christensen, formand Danmarks Lærerforening, synes, at tallene er nedslående.

- Jeg synes, at det er rigtig skidt. Også fordi det ikke bare er noget, de lærerstuderende overvejer. Vi ved, at mange af dem forlader faget, siger han til TV 2 og tilføjer:

- Det er skidt for den enkelte, der har brugt fire år på at tage en uddannelse. Det er skidt for de skoler, der mangler lærerne, og det er skidt for samfundet, at der er så mange, der bruger fire år på en uddannelse, som samfundet ikke får gavn af.

Ifølge formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, skyldes tallene, at der er blevet mindre tid til at tage sig af de nyuddannede lærere.

- Ressourcerne i folkeskolen er anderledes, end de var for fem-seks år siden. Det at vi har fået en arbejdstid, der ligger fast, og det at vi har en arbejdstid, hvor lærerne underviser mere, gør, at der er mindre tid til at tage sig af hinanden.

Han fortæller, at der er mere pres på lærerne end tidligere. Og at lærerne oplever, at der er for lidt elastik i deres arbejdstid.

Har kort forberedelsestid

Det bakker Anders Bondo Christensen ham op i.

- Det allervigtigste er at sørge for, at den arbejdsbelastning, man kommer ud i som ny lærer, passer til, at man er helt ny i faget.

Han fortæller, at lærerne ofte kun har 10 minutter til at forberede sig til hver lektion.

- Det er for lidt, lyder det fra Anders Bondo Christensen.

Danmarks største professionshøjskole har foretaget undersøgelsen blandt 1141 lærere, der er uddannet inden for de seneste fire år.