Samfund

Folkeskolen ramt af stort problem: Eleverne keder sig

Ny undersøgelse viser, at der bliver flere børn i folkeskolen, som synes, skolen er kedelig. Der mangler inddragelse i planlægningen, siger eleverne.

Flere af de ældste elever i folkeskolen keder sig.

En ny undersøgelse viser, at hver tredje elev i 7. til 9. klasse siger, at de finder undervisningen kedelig. Og det tal er svagt stigende – fra 32,1 procent sidste år til 33,4 procent i år.

- Det er et af de største problemer, skolesystemet står over for lige nu: At utroligt mange elever ikke oplever en skoledag, der er særligt spændende, siger formanden for Danske Skoleelever, Jakob Bonde Nielsen, til TV 2.

På den baggrund kalder han det meget bekymrende, at den nye undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø viser en stigning i tallet. Hans bedste bud på en forklaring er, at eleverne ikke føler sig ordentligt inddraget i undervisningen.

- Mange taler om, at "når jeg går over i skolen, så sætter jeg mig bare ned og lytter på læreren". Det synes jeg er problematisk, siger Jakob Bonde Nielsen.

- Jeg synes, eleverne bliver inddraget alt for lidt, for eksempel i hvordan man bevæger sig i klassen. Elevinddragelse er rigtig mange ting, lige fra hvem man skal sidde i gruppe med, til hvilke bøger man skal læse. Vores undersøgelser viser, at når man bliver inddraget, så er man også meget mere motiveret til at lære, siger han.

"Ikke lærernes skyld"

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, afviser dog, at det skulle være lærernes skyld, at børnene keder sig, fordi de ikke bliver inddraget i undervisningen.

- Jeg mener ikke, at det er fair at rette kritikken mod lærerne, fordi de har simpelthen ikke nok tid til at gøre hver eneste undervisningstime spændende, og så kan de være presset til at falde tilbage til den sædvanlige undervisning. Jeg er enig i forslagene om mere inddragelse af eleverne, men det er simpelthen ikke muligt, når læreren kun har omkring 10 minutters forberedelsestid, siger Anders Bondo Christensen til Ritzau.