Samfund

Klaphatten genopstår: - Alt vil være præcis som i 80'erne

Allan Olesen og Sebastian Svärd har startet et firma for at sælge fodboldsouvenirs.

Fodboldfans over det ganske land kan godt glæde sig. Den gamle roliganhat med klappehænder genopstår. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

I et kælderlokale i Farum har de tidligere fodboldprofiler Allan Olesen og Sebastian Svärd udtænkt planer for sommerens VM-slutrunde i Rusland. De vil have den gode, gamle fodboldstemning fra 1980´erne tilbage på tilskuerpladserne.

I samarbejde med skaberen af den originale roliganhat, Peter Vendelboe, er de klar til at relancere et af dansk fodbolds kæreste arvestykker. Alle fodboldfans husker den. Den sjove, finurlige, rød-hvide hat med hænder, som klapper, når man trækker i snoren.

- Vi laver præcis den samme hat. Alt vil være det samme som i 1980´erne. Vi vil gerne genskabe roliganhatten og være med til at genskabe den fantastiske roliganstemning fra dengang, siger Allan Olesen.

Tilladelse fra skaberen

Sebastian Svärd siger dog, at der vil være en enkelt lille forskel fra dengang og i dag. For denne gang vil kunstneren bag den originale hat, Peter Vendelboe, blive krediteret for sit arbejde.

- Peter Vendelboe har givet os lov til at genskabe hatten, det er vi meget stolte over, siger Sebastian Svärd.

Allan Olesen og Sebastian Svärd tog til Blokhus for at møde Peter Vendelboe.

- Vi havde det sådan, at hvis vi skulle lave den hat, så skulle Peter Vendelboe være med. Han er kunstner og egentlig mest interesseret i, at hatten kommer tilbage, fortæller Sebastian Svärd.

Satser på samarbejde med DBU

Allan Olesen har stadig kontakt til fodboldmiljøet og spillerne på landsholdet. Han sætter alt ind på at få en samarbejdsaftale med DBU. Parterne er allerede i positiv dialog.

- Vi skal have historien med i det, og det skal være i samarbejde med DBU. For det skal være hele Danmarks hat, siger Allan Olesen.

De to fodboldspillere har sammen med en kammerat stiftet firmaet ALSECA Int. ApS, som skal fremstille fodboldsouvenirs.

- Vi har det sådan, at vores produkter skal ramme os selv. Hvis vi synes, det er sjovt, så gør fodboldfans det nok også, forklarer Sebastian Svärd.