I disse kommuner bliver hver 10. elev mobbet
Nederst kan du fĂĄ 10 gode rĂĄd til, hvordan man undgĂĄr mobning.
Du er dum. Du er grim. Det hele ville være meget bedre, hvis du ikke gik på skolen.
Mange børn oplever at blive mobbet i skolen. I hele 13 kommuner er det over 10 procent af eleverne, der oplever at blive mobbet. Det viser en undersøgelse fra Børns Vilkår. Undersøgelsen er foretaget blandt landets 4. - 9. klasser.
Værst står det til i Ishøj, hvor 16,3 procent af eleverne oplever at blive mobbet. I det hele taget ligger de københavnske vestegns-kommuner højt, når det gælder antallet af mobbede skoleelever.
Ifølge Børns Vilkår kan børn, som er blevet udsat for mobning, have en mindre sandsynlighed for at gennemføre en uddannelse. Risikoen for, at man har svagere netværk og oplever mindre tryghed i livet, er også større, hvis man er blevet mobbet. Ligesom mobning i barndommen også kan medføre helbredsproblemer som angst, depression og ukontrolleret vrede i voksenlivet. Desuden peger forskning på en sammenhæng mellem mobning og senere udvikling af blandt andet kriminalitet og radikalisering.
Mobning fylder en del, når rådgiverne på BørneTelefonen tager opkald fra børn. I skoleåret 2016/2017 var der hele 1954 rådgivningssamtaler om netop mobning hos Børnetelefonen.
Opkaldene handler ofte om mobning, der har stået på i rigtig lang tid, forklarer børnefaglig konsulent i Børns Vilkår, Sanne Lind:
- Det kan være alt fra den klassiske mobning, hvor børnene bliver kaldt grimme ting, bliver truet eller udsat for fysisk vold til den tavse, subtile mobning. Det kan for eksempel være, at barnet oplever ikke at blive inviteret med i lege eller bliver ignoreret af dets klassekammerater.
Som en 14-årig dreng fortæller til BørneTelefonen:
- Drengene har opfundet en leg, der hedder ”Smadr (mit navn)”. Den går ud på, at man skal få mig ned på jorden og banke mig ind i væggen og råbe ad mig. Drengene griner bare, når de gør det. Det gør jeg også – udenpå, men ikke indeni. Indeni gør det meget ondt.
Føler, at det er deres egen skyld
Og som et nyere fænomen kommer også den digitale mobning, som foregår på de sociale medier.
- Fælles for de børn, der ringer ind til BørneTelefonen er, at de ofte har prøvet at få stoppet den mobning, der foregår. De har måske prøvet at snakke med nogle voksne om det, uden at det har virket. Og ofte føler børnene, at det er deres egen skyld, at de bliver mobbet, siger Sanne Lind.
Rapporten kommer med en række anbefalinger til kommunerne og de ansvarlige politikere. Anbefalingerne lyder blandt andet, at kommunerne bør bruge de årlige trivselsmålinger til at se, hvordan det står til, og hvor trivslen har brug for et løft. Det er nemlig vigtigt at tage problemet alvorligt og gå systematisk til værks, lyder det fra Børns Vilkårs direktør, Rasmus Kjeldahl.
- Lav en handleplan for hele kommunen, hvor I klæder fagfolk på til at arbejde med trivsel og til at stoppe mobning. Hver skole skal desuden have en antimobbestrategi, og her er det afgørende, at man sætter ind over for hele klassens trivsel og ikke bare fokuserer på det enkelte barn, siger han.
Og fra TrygFonden, der har været med til at lave undersøgelsen, lyder der også en kæmpe opfordring til at gøre noget ved mobning:
- Mobning og trivsel stå øverst på dagsordenen hos samtlige kommunalpolitikere, der interesserer sig for børne- og skoleområdet. Det er et kommunalt ansvar at forebygge mobning ved at sikre, at skolerne har de rette ressourcer og kompetencer til at skabe trygge fællesskaber, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.
PĂĄ landsplan oplever 8,3 procent af eleverne i 4.-9. klasse at blive mobbet. Og det bringer os frem til den gode nyhed. I skoleĂĄret 2014/2015 var tallet 11,1 procent.
Børns Vilkår har tidligere udarbejdet disse 10 gode råd til forældre, som vil forebygge mobning: