Redegørelse om omdiskuteret letbane er klar - 57 ud af 59 punkter rettet

Aarhus Letbane har over for borgmesteren i Aarhus redegjort for forløbet om udskydelse af letbanens åbning.

Borgmesteren i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S), har modtaget en redegørelse fra Aarhus Letbane, efter at lørdagens åbning af banen blev aflyst i sidste øjeblik.

I redegørelsen står der, at Aarhus Letbane over weekenden har gennemgået og udredt listen af udeståender, som bremsede godkendelsen.

- Allerede i dag, den 25. september 2017, er 57 af 59 udeståender blevet rettet. Efter aftale med letbanens assessor afventer letbanen de resterende kommentarer fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen, der forventes at blive modtaget inden ugens udgang, står der i redegørelsen.

Burde være igangsat trods mangler

Lørdag skulle letbanen have taget sin første tur, som skulle vises på storskærm og indvies med blandt andet transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) på talerstolen.

Men fredag kom det frem, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunne godkende letbanen på grund af problemer med dokumentationen for letbanens sikkerhed.

- Direktionen i Aarhus Letbane kan her flere dage efter stadig ikke redegøre for rationalet bag styrelsens afvisning af at gå i dialog om nogle vilkår for driften, hedder det videre i redegørelsen tirsdag.

Aarhus Letbane mener dog, at der er tale om så små mangler, at driften burde have været sat i gang mod en aftale om, hvornår man skulle have udbedret problemerne.

- Aarhus Letbane vurderer dog, at selvom Keolis (underleverandøren, red.) sikkerhedsledelsessystem ikke er perfekt, så er det ikke så ringe, at det giver anledning til ikke at kunne køre med letbanen, lyder det.

Vil tage op til to måneder

Men det mener Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen altså ikke.

- Det er alt for tyndt lavet. Det hænger ikke rigtigt sammen. Det er ikke fyldestgørende på en sådan måde, at vi som sikkerhedsmyndighed kan stå inde for det, sagde vicedirektøren for styrelsen, Kåre Clemmesen, fredag til TV 2.

Han fortæller også, at materialet, der skulle sikkerhedsgodkendes, blev afleveret meget sent.

- Letbanen har ikke fået prioriteret de sikkerhedsmæssige ting i tide, så vi kan nå at få dem godkendt med den hårde deadline, som de selv har sat op for sig.

Det er urealistisk at få det hele i orden inden for et par uger, mener han. Det vil tage op til to måneder.

Underleverandør er rystet

Underleverandøren, Keolis, var fredag selv forbløffet over afvisningen, skrev selskabet i en pressemeddelelse lørdag.

- Keolis er dybt rystede over aflysningen af åbningen af Aarhus Letbane og kan kun beklage og undskylde overfor borgerne i Østjylland og ejerne af Aarhus Letbane, lød det.

Selskabet mener selv, at det har et sikkert ledelsessystem.

Sådan er det gået med Aarhus Letbane
2012
31. august
Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S stiftes af Aarhus Kommunes borgmester Jacob Bundsgaard (S), daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og Region Midtjyllands formand Bent Hansen (S).
2013
Juni
Byggeriet af letbanen går i gang. Letbanen skal have bygget en strækning på 12 kilometer fra Aarhus banegård til Skejby og Lisbjerg. Derudover skal eksisterende skinner også tages i brug.
2015
1. april
Staten træder ud af selskabet, men yder dog fortsat cirka en milliard kroner i tilskud til anlægget af letbanen. Aarhus Kommune ejer nu 87,7 procent, og Region Midtjylland ejer de resterende 12,3 procent. 
Aarhus Kommune har brugt 966 millioner kroner, mens Region Midtjylland har betalt 119 millioner kroner. Letbanen har kostet 700 millioner kroner mere end først budgetteret.
2016
26. april
Statsrevisorerne kritiserer Transportministeriet for ikke at have udvist den professionalisme og det aktive ejerskab, som man må forvente på baggrund af ministeriets erfaringer med anlægsprojekter og selskabsledelse.
2017
23. marts
Den officielle åbning af letbanen, som skulle have fundet sted i juni, udskydes, fordi ASAL-konsortiet, der anlægger Aarhus Letbane, ikke kunne holde deres tidsplan for anlæg af kørestrøm, aflevering og godkendelse af de påkrævede sikkerhedsdokumenter samt den nødvendige sikkerhedstest af det samlede letbanesystem.
August
Arhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, rykker underleverandøren Keolis, fordi Trafikstyrelsen har meddelt ham, at Keolis ikke lever op til styrelsens krav.
14. september
Letbanen var igang med at teste banen, da den støder sammen med en bil i krydset Nørrebrogade/Vennelyst Boulevard i Aarhus.
20. september
Stadsdirektør i Aarhus Kommune Nils Højberg modtager en mail fra letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj, hvor han skriver: "Efter møde i Trafikstyrelsen i dag har Aarhus Letbane fået besked om, at der ikke kan gives tilladelse til at sætte letbanen i drift".
Han oplyser derefter, at letbanen arbejder på at få en ”tilladelse med vilkår”, som det skete for Metroen og Øresundsforbindelsen.
Senere på dagen får Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, en mail fra stadsdirektøren, hvor der står, at letbanen er sikker at køre med.
22. september
Åbningen af Aarhus Letbane, som skulle finde sted dagen efter, aflyses. Et større arrangement, hvor letbanen blandt andet skulle vises på storskærm, og transportministeren, Ole Birk Olesen (LA), skulle på talerstolen, bliver derfor ikke til noget.
Grunden til det er dels, at Trafikstyrelsen har afvist at efterfølge en uvildig assessors vurdering af, at Aarhus Letbane lever op til kravene om fremtidige vedligehold. Og dels at Trafikstyrelsen ikke er tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som letbanens operatør Keolis har udført. 
- Det er alt for tyndt lavet. Det hænger ikke rigtigt sammen. Det er ikke fyldestgørende på en sådan måde, at vi som sikkerhedsmyndighed kan stå inde for det, siger vicedirektøren for Trafikstyrelsen, Kåre Clemmesen, til TV 2.
Han mener, godkendelserne kan være i orden inden for halvanden til to måneder, hvis det prioriteres stærkt af Aarhus Letbane.
24. september
Bestyrelsesformanden for Aarhus Letbane, Johnny B. Hansen, fortæller til TV 2, at han overvejer at kræve økonomisk erstatning fra operatøren Keolis, som han mener har misligholdt kontrakten.
- Jeg har en kontrakt med Keolis, og den siger, at de skal have deres tilladelse, for at de kan leve op til kontrakten. Det har de ikke gjort i denne sammenhæng, sagde Johnny B.Hansen.
26. september
Borgmester i Aarhus Kommune Jacob Bundsgaard (S) holder pressemøde om letbanen. Det sker, efter at borgmesteren havde forlangt en redegørelse fra Aarhus Letbane dagen før.
På pressemødet siger han, at Aarhus Letbanes fejlvurdering er kritisabel. Han ved endnu ikke, om nogen skal fyres. Det vil blive drøftet på et byrådsmøde dagen efter.
Firmaet Keolis skulle senest klokken 12 aflevere en detaljeret plan for, hvordan man kan få det manglende sikkerhedscertifikat.
Det er endnu uvist, hvornår letbanen kommer til at køre.
5. december
Letbanen bliver involveret i sit andet færdselsuheld under testkørsel. Sent om aftenen drejer en 19-årig billist ud på skinnerne ved krydset Nørreport og Knudrisgade og støder sammen med letbanen.
16. december
Trafikstyrelsen oplyser i et skriftligt svar, at de forventer at godkende Aarhus Letbane onsdag den 20. december.
Samme dag kommer Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), med kras kritik af styrelsen og kræver, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) igangsætter en undersøgelse af det mudrede forløb med at få letbanen godkendt.
19. december
Letbanen kører for tredje gang ind i en bil under en testkørsel. Denne gang sker det i krydset ved Dokk1 på havnen.
20. december
Trafikstyrelsen sender den endelige godkendelse af letbanen til Aarhus Letbane, og kommunen meddeler, at åbningen sker dagen efter og fejres med snoreklip og taler, samt at man kan køre med letbanen gratis den første dag.