Keolis skal aflevere plan om sikkerhed for letbane i Aarhus

16x9
Selskabet Keolis, der skal stå for driften af letbane i Aarhus, skal aflevere plan Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark

Tirsdag skal afleveres en plan for, hvordan man opnår sikkerhedscertifikatet, som letbanen i Aarhus mangler.

Firmaet Keolis, der skal stå for den daglige drift af letbanen i Aarhus, skal senest tirsdag klokken 12 aflevere en detaljeret plan for, hvordan man kan få det manglende sikkerhedscertifikat.

 Det fremgår af dokumenter fra Aarhus Kommune. Det var blandt andet det manglende sikkerhedscertifikat, der var skyld i, at letbanen i Aarhus ikke kunne åbne 23. september som planlagt. 

Det er endnu uvist, hvornår letbanen kan indvies og medtage passagerer.

Kommunikation er gået galt

Det er tilsyneladende kommunikationen mellem Aarhus Letbane, Keolis og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der er gået galt. 

- Det er klart utilfredsstillende, at man ikke har formået at løse opgaven. Det er helt entydigt, at man har lavet en fejlvurdering i denne her situation, siger Jacob Bundsgaard under et pressemøde tirsdag. Borgmesteren understreger, at det er sikkert at køre med letbanen. 

Det er endnu uvist, hvornår letbanen kan indvies og medtage passagerer. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har meldt ud, at de forventer, at der går mindst halvanden måned, før østjyderne kan bruge letbanen.

Sådan er det gået med Aarhus Letbane
2012
31. august
Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S stiftes af Aarhus Kommunes borgmester Jacob Bundsgaard (S), daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og Region Midtjyllands formand Bent Hansen (S).
2013
Juni
Byggeriet af letbanen går i gang. Letbanen skal have bygget en strækning på 12 kilometer fra Aarhus banegård til Skejby og Lisbjerg. Derudover skal eksisterende skinner også tages i brug.
2015
1. april
Staten træder ud af selskabet, men yder dog fortsat cirka en milliard kroner i tilskud til anlægget af letbanen. Aarhus Kommune ejer nu 87,7 procent, og Region Midtjylland ejer de resterende 12,3 procent. 
Aarhus Kommune har brugt 966 millioner kroner, mens Region Midtjylland har betalt 119 millioner kroner. Letbanen har kostet 700 millioner kroner mere end først budgetteret.
2016
26. april
Statsrevisorerne kritiserer Transportministeriet for ikke at have udvist den professionalisme og det aktive ejerskab, som man må forvente på baggrund af ministeriets erfaringer med anlægsprojekter og selskabsledelse.
2017
23. marts
Den officielle åbning af letbanen, som skulle have fundet sted i juni, udskydes, fordi ASAL-konsortiet, der anlægger Aarhus Letbane, ikke kunne holde deres tidsplan for anlæg af kørestrøm, aflevering og godkendelse af de påkrævede sikkerhedsdokumenter samt den nødvendige sikkerhedstest af det samlede letbanesystem.
August
Arhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, rykker underleverandøren Keolis, fordi Trafikstyrelsen har meddelt ham, at Keolis ikke lever op til styrelsens krav.
14. september
Letbanen var igang med at teste banen, da den støder sammen med en bil i krydset Nørrebrogade/Vennelyst Boulevard i Aarhus.
20. september
Stadsdirektør i Aarhus Kommune Nils Højberg modtager en mail fra letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj, hvor han skriver: "Efter møde i Trafikstyrelsen i dag har Aarhus Letbane fået besked om, at der ikke kan gives tilladelse til at sætte letbanen i drift".
Han oplyser derefter, at letbanen arbejder på at få en ”tilladelse med vilkår”, som det skete for Metroen og Øresundsforbindelsen.
Senere på dagen får Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, en mail fra stadsdirektøren, hvor der står, at letbanen er sikker at køre med.
22. september
Åbningen af Aarhus Letbane, som skulle finde sted dagen efter, aflyses. Et større arrangement, hvor letbanen blandt andet skulle vises på storskærm, og transportministeren, Ole Birk Olesen (LA), skulle på talerstolen, bliver derfor ikke til noget.
Grunden til det er dels, at Trafikstyrelsen har afvist at efterfølge en uvildig assessors vurdering af, at Aarhus Letbane lever op til kravene om fremtidige vedligehold. Og dels at Trafikstyrelsen ikke er tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som letbanens operatør Keolis har udført. 
- Det er alt for tyndt lavet. Det hænger ikke rigtigt sammen. Det er ikke fyldestgørende på en sådan måde, at vi som sikkerhedsmyndighed kan stå inde for det, siger vicedirektøren for Trafikstyrelsen, Kåre Clemmesen, til TV 2.
Han mener, godkendelserne kan være i orden inden for halvanden til to måneder, hvis det prioriteres stærkt af Aarhus Letbane.
24. september
Bestyrelsesformanden for Aarhus Letbane, Johnny B. Hansen, fortæller til TV 2, at han overvejer at kræve økonomisk erstatning fra operatøren Keolis, som han mener har misligholdt kontrakten.
- Jeg har en kontrakt med Keolis, og den siger, at de skal have deres tilladelse, for at de kan leve op til kontrakten. Det har de ikke gjort i denne sammenhæng, sagde Johnny B.Hansen.
26. september
Borgmester i Aarhus Kommune Jacob Bundsgaard (S) holder pressemøde om letbanen. Det sker, efter at borgmesteren havde forlangt en redegørelse fra Aarhus Letbane dagen før.
På pressemødet siger han, at Aarhus Letbanes fejlvurdering er kritisabel. Han ved endnu ikke, om nogen skal fyres. Det vil blive drøftet på et byrådsmøde dagen efter.
Firmaet Keolis skulle senest klokken 12 aflevere en detaljeret plan for, hvordan man kan få det manglende sikkerhedscertifikat.
Det er endnu uvist, hvornår letbanen kommer til at køre.
5. december
Letbanen bliver involveret i sit andet færdselsuheld under testkørsel. Sent om aftenen drejer en 19-årig billist ud på skinnerne ved krydset Nørreport og Knudrisgade og støder sammen med letbanen.
16. december
Trafikstyrelsen oplyser i et skriftligt svar, at de forventer at godkende Aarhus Letbane onsdag den 20. december.
Samme dag kommer Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), med kras kritik af styrelsen og kræver, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) igangsætter en undersøgelse af det mudrede forløb med at få letbanen godkendt.
19. december
Letbanen kører for tredje gang ind i en bil under en testkørsel. Denne gang sker det i krydset ved Dokk1 på havnen.
20. december
Trafikstyrelsen sender den endelige godkendelse af letbanen til Aarhus Letbane, og kommunen meddeler, at åbningen sker dagen efter og fejres med snoreklip og taler, samt at man kan køre med letbanen gratis den første dag.