Borgmester om forsinket letbane: - Det var en fejlvurdering - det er kritisabelt

Det er utilfredsstillende, at Aarhus Letbane fejlvurderede, hvornår letbanen kunne åbne, siger borgmester.

Aarhus Letbane skulle have været på skinnerne lørdag, men det skete ikke.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kunne ikke godkende letbanen, der har været undervejs siden oktober 2012, på grund af problemer med dokumentationen for letbanens sikkerhed.

- Det er kritisabelt, at Aarhus Letbane fejlvurderede, hvornår byens letbane kunne komme på skinnerne, siger Jacob Bundsgaard, borgmester i Aarhus, på et pressemøde, efter at han har modtaget en redegørelse over forløbet fra Aarhus Letbane.

Onsdag omkring klokken 14 - forud for åbningen af letbanen - modtog Nils Højberg, stadsdirektør i Aarhus Kommune, en orientering fra letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj.

I mailen skriver han: "Efter møde i Trafikstyrelsen i dag har Aarhus Letbane fået besked om, at der ikke kan gives tilladelse til at sætte letbanen i drift".

Han oplyser derefter, at letbanen arbejder på at få en ”tilladelse med vilkår”, som det skete for Metroen og Øresundsforbindelsen.

- På trods af vanskelighederne har direktionen været overbevist om, at alle tilladelser og godkendelser ville falde på plads inden åbningen af letbanen, siger Jacob Bundsgaard på pressemødet.

- Onsdag aften fik jeg en mail fra stadsdirektøren om, at det var sikkert at køre med letbanen.

Borgmester sat i en utålelig situation

I regnede med, at tingene ville falde på plads. Er det godt nok?

- Det var den klare vurdering, at man kom ud at køre. De sidste godkendelser ville falde på plads. Det var konklusionen. Det var den, vi fæstede tillid til, siger borgmesteren og uddyber:

- Det var en fejlvurdering. Det er kritisabelt. Det bragte os i en situation, hvor vi ikke kunne åbne letbanen som planlagt. Det er utilfredsstillende, siger borgmesteren.

Du får at vide, at de går med to livremme og to seler. Som borgmester, hvordan føler du dig orienteret?

- Jeg er bestemt ikke tilfreds med det forløb, der har været. Jeg synes, vi er blevet bragt i en utålelig situation.

Jacob Bundsgaard har efter misæren udtalt, at han vil se på, hvad udskydelsen eventuelt skal have af konsekvenser for de ansvarlige i Aarhus Letbane.

- Jeg er ikke kommet tættere på, om der er nogen, der skal fyres. Vi har byrådsmøde i morgen. Der vil jeg give en orientering og drøfte, om sagen skal have personmæssige konsekvenser, siger han.

Tirsdag er 57 ud af i alt 59 fejl og mangler blevet rettet. Det er endnu uvist, hvornår letbanen vil blive åbnet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen mener ikke, det er muligt at få det hele i orden inden for et par uger. Det vil tage op til to måneder, lyder meldingen.

Sådan er det gået med Aarhus Letbane
2012
31. august
Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S stiftes af Aarhus Kommunes borgmester Jacob Bundsgaard (S), daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og Region Midtjyllands formand Bent Hansen (S).
2013
Juni
Byggeriet af letbanen går i gang. Letbanen skal have bygget en strækning på 12 kilometer fra Aarhus banegård til Skejby og Lisbjerg. Derudover skal eksisterende skinner også tages i brug.
2015
1. april
Staten træder ud af selskabet, men yder dog fortsat cirka en milliard kroner i tilskud til anlægget af letbanen. Aarhus Kommune ejer nu 87,7 procent, og Region Midtjylland ejer de resterende 12,3 procent. 
Aarhus Kommune har brugt 966 millioner kroner, mens Region Midtjylland har betalt 119 millioner kroner. Letbanen har kostet 700 millioner kroner mere end først budgetteret.
2016
26. april
Statsrevisorerne kritiserer Transportministeriet for ikke at have udvist den professionalisme og det aktive ejerskab, som man må forvente på baggrund af ministeriets erfaringer med anlægsprojekter og selskabsledelse.
2017
23. marts
Den officielle åbning af letbanen, som skulle have fundet sted i juni, udskydes, fordi ASAL-konsortiet, der anlægger Aarhus Letbane, ikke kunne holde deres tidsplan for anlæg af kørestrøm, aflevering og godkendelse af de påkrævede sikkerhedsdokumenter samt den nødvendige sikkerhedstest af det samlede letbanesystem.
August
Arhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, rykker underleverandøren Keolis, fordi Trafikstyrelsen har meddelt ham, at Keolis ikke lever op til styrelsens krav.
14. september
Letbanen var igang med at teste banen, da den støder sammen med en bil i krydset Nørrebrogade/Vennelyst Boulevard i Aarhus.
20. september
Stadsdirektør i Aarhus Kommune Nils Højberg modtager en mail fra letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj, hvor han skriver: "Efter møde i Trafikstyrelsen i dag har Aarhus Letbane fået besked om, at der ikke kan gives tilladelse til at sætte letbanen i drift".
Han oplyser derefter, at letbanen arbejder på at få en ”tilladelse med vilkår”, som det skete for Metroen og Øresundsforbindelsen.
Senere på dagen får Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, en mail fra stadsdirektøren, hvor der står, at letbanen er sikker at køre med.
22. september
Åbningen af Aarhus Letbane, som skulle finde sted dagen efter, aflyses. Et større arrangement, hvor letbanen blandt andet skulle vises på storskærm, og transportministeren, Ole Birk Olesen (LA), skulle på talerstolen, bliver derfor ikke til noget.
Grunden til det er dels, at Trafikstyrelsen har afvist at efterfølge en uvildig assessors vurdering af, at Aarhus Letbane lever op til kravene om fremtidige vedligehold. Og dels at Trafikstyrelsen ikke er tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som letbanens operatør Keolis har udført. 
- Det er alt for tyndt lavet. Det hænger ikke rigtigt sammen. Det er ikke fyldestgørende på en sådan måde, at vi som sikkerhedsmyndighed kan stå inde for det, siger vicedirektøren for Trafikstyrelsen, Kåre Clemmesen, til TV 2.
Han mener, godkendelserne kan være i orden inden for halvanden til to måneder, hvis det prioriteres stærkt af Aarhus Letbane.
24. september
Bestyrelsesformanden for Aarhus Letbane, Johnny B. Hansen, fortæller til TV 2, at han overvejer at kræve økonomisk erstatning fra operatøren Keolis, som han mener har misligholdt kontrakten.
- Jeg har en kontrakt med Keolis, og den siger, at de skal have deres tilladelse, for at de kan leve op til kontrakten. Det har de ikke gjort i denne sammenhæng, sagde Johnny B.Hansen.
26. september
Borgmester i Aarhus Kommune Jacob Bundsgaard (S) holder pressemøde om letbanen. Det sker, efter at borgmesteren havde forlangt en redegørelse fra Aarhus Letbane dagen før.
På pressemødet siger han, at Aarhus Letbanes fejlvurdering er kritisabel. Han ved endnu ikke, om nogen skal fyres. Det vil blive drøftet på et byrådsmøde dagen efter.
Firmaet Keolis skulle senest klokken 12 aflevere en detaljeret plan for, hvordan man kan få det manglende sikkerhedscertifikat.
Det er endnu uvist, hvornår letbanen kommer til at køre.
5. december
Letbanen bliver involveret i sit andet færdselsuheld under testkørsel. Sent om aftenen drejer en 19-årig billist ud på skinnerne ved krydset Nørreport og Knudrisgade og støder sammen med letbanen.
16. december
Trafikstyrelsen oplyser i et skriftligt svar, at de forventer at godkende Aarhus Letbane onsdag den 20. december.
Samme dag kommer Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), med kras kritik af styrelsen og kræver, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) igangsætter en undersøgelse af det mudrede forløb med at få letbanen godkendt.
19. december
Letbanen kører for tredje gang ind i en bil under en testkørsel. Denne gang sker det i krydset ved Dokk1 på havnen.
20. december
Trafikstyrelsen sender den endelige godkendelse af letbanen til Aarhus Letbane, og kommunen meddeler, at åbningen sker dagen efter og fejres med snoreklip og taler, samt at man kan køre med letbanen gratis den første dag.