Gode råd, så du ikke bliver snydt - kend din ret, når du køber brugt

Det gør en stor forskel, om du handler med en privatperson eller en virksomhed, forklarer jurist.

Brugt designertøj, gamle møbler og ældre mobiltelefoner kan være et scoop - men det kan også være en forbrugsfælde.

56 procent af alle danskere det seneste år har købt en brugt vare, viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for DBA. I gennemsnit har de brugt 6869 kroner på at købe andres aflagte ting. Det er en stor stigning i forhold til året inden, hvor danskerne brugte cirka 4500 kroner på genbrug.

Men for at undgå at smide penge ud af vinduet, skal forbrugerne være opmærksomme. Sådan lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Det handler om at forstå ens rettigheder, så man er bedst muligt stillet, hvis man opdager en fejl, eller ens vare går i stykker, siger Tanja Højrup, som er jurist hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

62 procent af danskerne har handlet med genbrug det seneste år. Video: Karoline Lunddal Dam

Rettigheder skifter alt efter sælgeren

En af de ting, forbrugerne skal have for øje, er, om sælger er en privatperson, en erhvervsdrivende, eller om købet er formidlet af en erhvervsdrivende. Det har nemlig betydning for deres rettigheder.

Eksempelvis forsvinder ens fortrydelsesret som udgangspunktet i en handel mellem to privatpersoner, mens den er obligatorisk, hvis man køber en vare online fra et firma. 

Til gengæld har man stadig en reklamationsret på to år, medmindre man har aftalt andet, forklarer Tanja Højrup.

Men hvis der viser sig at være et eller andet galt med varen, kan det dog være svært at fastslå, om det er en mangel efter købeloven, eller om det skyldes almindeligt slid, som forbrugerne måtte forvente, når de køber en brugt vare.

Tanja Højrup anbefaler derfor at sikre sine rettigheder inden køb af genbrug.

- Rent praktisk kan det være svært at finde sælgeren fra eksempelvis et loppemarked igen. Men hvis man vil sikre sine rettigheder i forhold til den erhvervsdrivende, der oprindeligt har solgt varen, bør man få varens kvittering, siger hun og tilføjer, at det er op til private selv at løse, hvis der opstår et problem efter handlen, fordi Forbrugerklagenævnet kun behandler sager mellem forbrugere og erhvervsdrivende. Ellers er det op til en domstol.

Gode råd til køb af brugte varer

Brug dit betalingskort

Betal altid med betalingskort, når du handler med en virksomhed på nettet. Så kan banken trække pengene tilbage, hvis du ikke modtager din vare.

Privat eller erhvervsdrivende sælger?

Der er forskel på dine rettigheder afhængigt af, om du køber den brugte vare af en privatperson eller en virksomhed. 
Når du handler hos en virksomhed, er du altid dækket af købelovens reklamationsret på to år, hvis der opstår fejl på den brugte vare, som du ikke selv er skyld i. Hvis selve aftalen er indgået på nettet, har du desuden 14 dage, hvor du kan fortryde købet.
Når du handler med en anden privatperson, afhænger dine rettigheder af, hvad I har aftalt. Har I ikke aftalt noget, har du også her to års reklamationsret – de forbrugerbeskyttende regler for nethandel gælder dog ikke, og du kan ikke gå til Forbrugerklagenævnet, hvis noget går galt. Du har heller ikke fortrydelsesret – medmindre du har aftalt det med sælgeren. 

Private handler

Tjek hvem sælgeren er, før du betaler for varen. Det vigtige er, at det er en, du kan stole på. 
Hvis du køber brugte varer af en anden privatperson, kan I godt aftale, at der ikke er reklamationsret på varen. Når du handler med en privatperson, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret - medmindre du og sælgeren har aftalt det. Du har derimod to års reklamationsret, medmindre I har aftalt andet. 

Reparation af en brugt vare

Sælgeren har som udgangspunkt lov til at prøve at reparere en mangel ved en vare, der er solgt brugt. Når sælgeren skal reparere en brugt vare efter reglerne i købeloven, må han gerne bruge brugte reservedele. Han må fx gerne udskifte motoren i en bil med en anden brugt motor. Den brugte reservedel skal dog svare til resten af varen i alder og slid. Han må altså ikke sætte en meget gammel og meget slidt motor i en nyere og mindre slidt bil.

Få en kvittering

Bed sælgeren om den originale kvittering.
Hvis du køber en vare, der er under to år gammel, og den oprindeligt er solgt af en dansk erhvervsdrivende til en forbruger, vil der stadig være reklamationsret på den efter reglerne i købeloven. Du kan derfor klage i den butik, hvor varen oprindeligt er købt, hvis der er noget galt med den. Det kræver, at du får bon og eventuelle garantibeviser udleveret af sælgeren. Hvis varen stadig er dækket af den oprindelige reklamationsret, kan du gå til Forbrugerklagenævnet, hvis du ikke kan blive enig med den oprindelige sælger.

Tjek om varen er stjålet

Overvejer du at købe en cykel, så har politiet en app, hvor du kan tjekke, om cyklen er stjålet.

Klage over vare

Hvis det viser sig, at der er noget galt med den vare, du har købt, kan det være svært at komme igennem med en klage, hvis sælgeren, som er en privatperson, ikke af sig selv vil medvirke til en løsning.
Du kan ikke gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet eller andre godkendte ankenævn, da de kun behandler sager, hvor du har handlet med en erhvervsdrivende. I stedet må du gå til domstolene med din sag.

Mød sælgeren face-to-face

Når du handler med en privatperson, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret - medmindre du og sælgeren har aftalt det. Du har derimod to års reklamationsret, medmindre I har aftalt andet. 
Du er bedst sikret, hvis du undlader at forudbetale, men i stedet mødes med den, du skal købe varen af. Så kan du både prøve, om den virker og i øvrigt er, som du havde forventet, og du kan samtidig betale – så er du sikker på at få varen. Har du ikke selv mulighed for at møde op, så undersøg, om du kender en, der kan møde op og købe varen for dig. Er det ikke muligt, så bed fx om at se flere billeder eller få mål på varen.