Letbane i Aarhus kører tidligst om halvanden måned

Manglende sikkerhed har forsinket åbningen af Aarhus Letbane. Aarhus borgmester kalder situationen for pinlig.

Der vil gå minimum halvanden måned, før Aarhus Letbane kan komme på skinnerne.

Det vurderer vicedirektøren i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kåre Clemmesen, efter problemer med sikkerheden har udskudt letbanens første køretur og de festligheder, der skulle have fundet sted lørdag.

Årsagen er, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke har fundet letbanens sikkerhedsledelsessystem tilstrækkeligt.

- Jeg kan jo ikke garantere en godkendelse, og jeg ved heller ikke, hvor lang tid det præcis vil tage, fordi det er til dels op til Keolis (operatøren, red.) og til Aarhus Letbane at få lavet arbejdet færdigt, siger Kåre Clemmesen til TV 2 Østjylland og tilføjer:

- Men min umiddelbare tro er, at hvis de prioriterer det stærkt, så er det noget, der kan gøres inden for halvanden til to måneder. Det er i hvert fald helt urealistisk, at det skal ske inden for et par uger, siger han.

Borgmester i Aarhus: - Det er en pinlig situation

Borgmesteren i Aarhus, Jacob Bundsgaard, kalder hele problemet med letbanen for en "pinlig og træls situation".

Han forlanger nu en forklaring, så han kan komme til bunds i, hvad der er gået galt i forhold til åbningen af letbanen.

- Jeg har bedt om at få en redegørelse for det forløb, der ligger forud. Den skal ligge på mit bord på mandag, siger borgmesteren til TV 2.

Borgmesteren kalder det "helt uforståeligt", at man på tværs af myndigheder ikke kan løse opgaven:

- Der kører letbanetog i det meste af Europa. Det burde også være muligt i Aarhus.

Manglende sikkerhed

Vicedirektøren i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kåre Clemmesen, mener, at letbanen fremstår "tynd, ufærdig og usammenhængende".

Ifølge Kåre Clemmesen er der problemer med de helt generelle beskrivelser for sikkerheden fra operatøren Keolis.

Operatøren Keolis, som til dagligt skal drive letbanen i Aarhus, har ifølge Styrelsen for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunnet fremvise dokumentation for, at sikkerhedsledelsessystemet er tilstrækkeligt.

- En letbane er som et flyselskab. Der skal være procedurer for, hvilke risici der er forbundet med at køre banen. Alle skal være klar og bevidst om de risici. De skal beskrives. Og der skal stå, hvilke procedurer der gælder, hvem der har ansvaret i de forskellige hændelser, og hvad man kan lære af det. Vi har ikke set noget, der er så fyldestgørende, at vi kan godkende sikkerheden. Det, vi har set, er for langt fra noget, der kan godkendes, sagde Kåre Clemmesen fredag til TV 2 Østjylland.

Konstruktionen af letbanen gik i gang i juni 2013. Fire år senere - altså lørdag den 23. september - skulle den første strækning af letbanen så have været indviet.