Bilforhandlerne vil først og fremmest have ro
Autobranchen ville gerne have et andet system med registreringsafgifter. Men de er glade for, at der nu er klarhed om afgifterne.
De danske bilforhandlere er meget glade for, at der nu er indgået en politisk aftale om registreringsafgifterne.
Ikke så meget på grund af aftalens indhold, men fordi de seneste ugers usikkerhed har gjort det nærmest umuligt at sælge biler.
- Jeg tror ikke, den nye aftale har den helt store betydning. Det, der betyder noget, er, at der er ro på området, siger den jyske Toyota-forhandler Ejgild Christensen til TV 2.
Han har dog stadigvæk en frygt for, at politikerne snart igen vil skabe uro omkring afgiftssystemet – og dermed om autoforhandlernes forretning.
- Jeg er bekymret omkring det her. Det lugter lidt af, at det er en handel, der er foretaget. Så risikerer vi på et tidspunkt at stå i denne situation igen. Det er bestemt ikke nogen rar fornemmelse at have en branche, der har været holdt i halsgreb af politiske luner i fire uger. Det er meget utilstedeligt, siger Ejgild Christensen.
De tilfredse forhandlere fra regeringen og Dansk Folkeparti, der i dag har præsenteret aftalen, er ikke nok til at berolige ham.
- Jeg er ikke tryg ved, at der er fire partier, der står og smiler bredt. Det behøver ikke være særligt kløgtigt af den grund. Men bare vi får ro på området, så er vi tilfredse, siger Ejgild Christensen.
I bilforhandlernes organisation Autobranchen er man først og fremmest glad for, at der nu ligger en aftale, så bilsalget kan komme i gang igen. Ifølge en opgørelse, som Autobranchen selv har lavet, har hver femte af organisationens medlemmer ikke solgt en eneste ny bil i de seneste fire uger.
- Det er en kæmpelettelse. Vi har ventet fire uger på, at der skulle lande en aftale. Nu er den kommet her til aften, og det siger vi tusind tak for. Vi havde gerne set en teknisk baseret afgift. Men det vigtigste er, at der nu er klarhed om, hvilke regler der gælder, siger direktør i Autobranchen Gitte Seeberg.
Selv om hun hellere havde set et helt nyt afgiftssystem, baseret på bilernes tekniske standarder med hensyn til miljøvenlighed og sikkerhed, så ønsker hun ikke, at politikerne skal skabe sådan et system lige nu.
- Vi beder ikke om, at det kommer nu. Det, vi beder om, er, at der bliver ro i en periode, og at vi ikke får en tilsvarende omgang næste år, siger Gitte Seeberg.
En lidt overraskende konsekvens af den nye politiske aftale er, at de små ’mikrobiler’ faktisk bliver dyrere. Autoforhandler Ejgild Christensen tror dog ikke, det får den store betydning for salget.
- Det betyder måske mellem 400 kroner og 2500 kroner i prisen. Det har ingen betydning. Finansminister Kristian Jensen omtaler disse biler som usikre køretøjer på de danske landeveje. Deri er jeg ganske uenig. De er særdeles sikre, og de tåler rigtig, rigtig meget i forhold til en ældre bil. Det er de ældre biler, der er et problem med hensyn til trafiksikkerheden. Det er ikke de nye og heller ikke de små. Så jeg håber, at man vil skifte de gamle biler ude med nye og mere sikre, siger Ejgild Christensen.