Mand idømt bøde på 65.000 kroner for anmeldelse på Trustpilot

16x9
- Vi kan ikke acceptere at blive kaldt kriminelle, lyder det fra firmaet, der har sagsøgt for injurier. Foto: SAUL LOEB / Scanpix Denmark

Inkassofirmaet HornskovVindberg hev en tidligere kunde i retten for at være kommet med injurierende påstande i en brugeranmeldelse.

Nettet vrimler med brugeranmeldelser af hoteller, restauranter og butikker. Danskerne anmelder nemlig som aldrig før, blandt andet på anmeldelsestjenesten Trustpilot.

Men nu har en af de anmeldte virksomheder slæbt en mand i retten for at skrive negativt om firmaet.

Manden, Henrik Bergmann, der ejer Bergmann Biler, er af retten i Helsingør blevet idømt en bøde på i alt 65.000 kroner for at have krænket inkassofirmaet HornskovVindberg ved blandt andet at fremsætte injurierende påstande.

Følte sig snydt og dårligt behandlet

Anmeldelsen, som Henrik Bergmann skrev på Trustpilot, lagde i en frustreret tone vægt på, at han som kunde følte sig dårligt behandlet, og at han og firmaet Bergmann Biler ikke fik det, som man havde betalt for, fortæller Henrik Bergmann selv.

Meget nærmere tør han dog ikke komme ordlyden af sin anmeldelse.

- Jeg kan desværre ikke komme det nærmere uden at have en advokat ved min side, da jeg risikerer at blive sagsøgt af HornskovVindberg igen, siger Henrik Bergmann til TV 2.

- Jeg er dømt til at betale kr. 65.000 kroner for at advare andre mod HornskovVindberg, hvilket jeg er helt uforstående over for.

Henrik Bergmann har valgt ikke at anke dommen, men kritiserer det høje beløb, hans firma skal betale. Han mener ikke, at anmeldelsen "står mål med den skade, den kan have forvoldt" i de seks dage, som den lå på Trustpilot, før den blev fjernet.

Injurier

Straffelovens § 267: Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Vil ikke kaldes kriminelle

Inkassofirmaet HornskovVindberg selv afviser, at de ikke skulle have levet op til aftalen med deres klient, Bergmann Biler, og da en dårlig anmeldelse fra Henrik Bergmann dukkede op på Trustpilot, blev det for meget for inkassofirmaet. Derfor valgte de at trække ham i retten.

- Det er jo ikke, fordi vi sagsøger folk, der laver dårlige anmeldelser. Sådan skal det ikke være. Men han skrev nogle ting, der var direkte injurierende og var strafferetsovertrædelser, siger Mustapha Yassine fra HornskovVindberg.

Ifølge ham handlede anmeldelsen og påstandene blandt andet om, at inkassobureauet ”stjal kundernes penge”.

- Vi kan ikke acceptere at blive kaldt kriminelle, siger Mustapha Yassine.

Har givet kunderne og sig selv mundkurv på

Det er ikke første gang, at HornskovVindberg har sagsøgt en klient. I sidste uge kunne Ekstra Bladet fortælle, at vvs'er Jens Højgaard, der ejer Din Hvidevare Reparatør ApS, skal betale 30.000 kroner til HornskovVindberg, fordi han har forbrudt sig mod inkassofirmaets handelsbetingelser ved at give en dårlig anmeldelse på Trustpilot.

Firmaets kunder skal nemlig skrive under på en tavshedspligt, der blandt andet indebærer, at selskabet og selskabets kunder ikke offentligt må udtale sig negativt om hinanden:

- Denne tavshedspligt omfatter en hver negativ offentlig omtale af den anden part eller af samarbejdet, uanset i hvilken form denne er fremsat og offentliggjort, står der i inkassofirmaets salgs- og handelsbetingelser.

HornskovVindberg forklarer, at de har måttet tage tavshedserklæringen i brug, fordi de var trætte af, at kunder brugte trusler om dårlige anmeldelser som taktik for at slippe udenom en regning.

Trustpilot har ved årsskiftet indsat en advarsel på HornskovVindbergs side, som oplyser brugerne om, at anmeldelserne kan være misvisende, fordi inkassofirmaet har pålagt sine kunder ikke at udtale sig negativt.
Trustpilot har ved årsskiftet indsat en advarsel på HornskovVindbergs side, som oplyser brugerne om, at anmeldelserne kan være misvisende, fordi inkassofirmaet har pålagt sine kunder ikke at udtale sig negativt. Foto: Screendump / Trustpilot

Trustpilot: Det er udsædvanligt

Hos Trustpilot er man ikke tidligere blevet gjort bekendt med lignende sager. Det fortæller Alexander Tolstrup, der er kommunikationschef for Trustpilot i Europa.

- Os bekendt er det usædvanligt, at danske virksomheder har vilkår, som begrænser deres kunders omtale af virksomhedens service, lyder det.

Af samme årsag har Trustpilot ved årsskiftet indsat en advarsel på HornskovVindbergs Trustpilot-side, som oplyser brugerne om, at anmeldelserne kan være misvisende, fordi inkassofirmaet har pålagt sin kunder ikke at udtale sig negativt.

- Trustpilot tager stærkt afstand fra enhver form for begrænsning af ytringsfriheden, og det er i strid med vores retningslinjer, hvis man pålægger sine kunder at ytre sig i en bestemt retning. Det er afgørende for os, at vores brugere kan ytre sig både positivt og negativt, siger Alexander Tolstrup.

Trustpilot forsikrer, at danskerne fortsat trygt kan skrive anmeldelser på Trustpilot af de virksomheder, de har haft en service- eller købsoplevelse med, så længe den lever op til tjenestens retningslinjer.