Samfund

Føtex sænker priserne og blæser til kamp mod Coop og Rema 1000

Antallet af dagligvarebutikker er så stort, at der i Danmark er butikker til at brødføde 18 millioner mennesker.

Dansk Supermarked varsler ny priskrig indenfor dagligvareområdet og udfordrer dermed konkurrenterne.

Det sker ved at nedsætte prisen for mere end 2000 varer i Føtex, der sammen med Netto og Bilka udgør Dansk Supermarked.

Formålet er at stjæle kunder fra discountbutikkerne og stoppe, at kunderne shopper rundt mere end et sted.

Dansk Supermarkeds administrerende direktør langer samtidig ud efter hovedkonkurrenten Coop, som er den største spiller herhjemme skarpt forfulgt af Dansk Supermarked på andenpladsen.

- Vi ser, at Coop helt har meldt sig ud af priskonkurrencen, og det er vi uforstående overfor. Med vores nye prisnedsættelser ønsker vi at gøre Føtex mere konkurrencedygtigt, siger Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, til TV 2 Business.

Reaktionen kommer, efter at Coops direktør Peter Høgsted forleden advarede mod kun at konkurrere på priser.

Prisnedsættelserne falder over en bred kam og gælder både Føtex' egne varer og mærkevarer, og kæden går efter de mest gængse varer. Således falder prisen for hakkekød og frugt i forbindelse med det nye tiltag. Foreløbig varer prisnedsættelsen året ud.

Føtex har gennem de senere år haft store udfordringer. Udover konkurrence fra de andre dagligvarebutikker er store dele af indtjeningen fra ikke-fødevarer blevet sat under pres. Det sker, fordi danskerne i stigende grad handler på nettet, når det gælder tøjindkøb.

Prisnedsættelserne kommer efter et turbulent år for dagligvarehandelen, hvor der meldes om en benhård konkurrence. Antallet af dagligvarebutikker er så stort herhjemme, at vi kunne brødføde en befolkning på 18 millioner indbyggere - vi er knap seks millioner i Danmark.

Først besluttede Dagrofa at lukke sin discountkæde Kiwi, hvorefter Dansk Supermarked fra den tidligere konkurrent overtog 100 butikker, som den ville omdanne til Netto-butikker.

Coop er gået den modsatte vej med lukninger i det underskudsgivende Fakta, der tidligere nød godt af at have søndagsåbent i forhold til konkurrenterne, men blev et offer for en ny og mere liberal lukkelov.

Den store vinder gennem de senere år har været den norskejede kæde Rema 1000, der er gået kraftigt frem, når det gælder markedsandele, men dog stadig har langt op til Coop og Dansk Supermarked, der sidder på 70 procent af dagligvaremarkedet.

Og netop Rema 1000 har Per Bank på sigtekornet.

- Med vores prisnedsættelser kan vi matche Rema 1000 og de andre discountpriser på alle områder. Det er det klare signal fra os, at folk ikke behøver handle mere end et sted, siger Per Bank.

Udover nedsættelsen af priserne har Dansk Supermarked postet et stort millionbeløb i butikkerne for at modernisere butikkerne.

Dansk Supermarked tjente sidste år 2,2 milliarder kroner før skat. Netto bidrager til størstedelen af overskuddet, mens Bilka og Føtex bidrager i mindre grad.