Samfund

Hårtørrer, Barbermaskine eller iPhone: EU vil 'holdbarhedsdato' på elektronik til livs

De europæiske borgere ønsker større mulighed for at reparere deres elektroniske produkter.

Vi kender det nok alle sammen. Hårtørreren, barbermaskinen eller et tredje elektronikprodukt, der pludselig holder op med at virke.

Men hvorfor?

I nogle tilfælde er der tale om, at produkterne simpelthen er gået i stykker. Andre gange er der tale om en såkaldt 'programmeret forældelse', hvor produktet holder op med at virke efter en bestemt skæringsdato, fordi producenterne ikke har en interesse i, at elektronik holder længere end højst nødvendigt.

Det vil Europa-Parlamentet til livs ved at fremme produkter, der er mere holdbare og som kan repareres.

Ikke bygget til at blive repareret

Endnu en negativ tendens er, at det ofte ikke er muligt at reparere den elektronik, der bliver bygget i dag. 

I nogle tilfælde har producenterne indkapslet enkeltdele af produktet i lim, så det er umuligt at skille dem ad i forbindelse med en reparation.

- Vi skal gøre det muligt at reparere alle produkter på markedet. Vi må sikre, at batterier ikke længere limes ind i et produkt, men skrues ind, så vi ikke behøver smide en telefon ud, når batteriet dør. Vi skal sørge for, at forbrugerne er opmærksomme på, hvor længe produkterne holder, og hvordan de kan repareres, siger parlamentsmedlem Pascal Durand fra Frankrig, som udtaler sig på vegne af parlamentet.

Hvert år producerer hver europæer omkring 17 kilo elektronikskrot, fremgår det af en pressemeddelelse fra parlamentet.

Ingen nuværende lovgivning

Til trods for at parlamentsmedlemmerne langer ud efter elektronikproducenterne i den betænkning, parlamentet netop har vedtaget om emnet, er der ikke vedtaget bindende lovgivning i EU-systemet endnu.

I betænkningen fremgår det, at EU-Kommissionen opfordres til at lave en frivillig mærkningsordning, der skal gøre forbrugerne opmærksomme på ‘produktets holdbarhed, miljømæssige designfunktioner, mulighed for at blive opgraderet i takt med den teknologiske udvikling samt produktets reparationsegenskaber’.

- Vi skal beskytte klodens ressourcer. Det gør vi, hvis produkter lever længere, siger Socialdemokraternes parlamentsmedlem, Christel Schaldemose.

Adspurgt hvorfor der blot skal være tale om en frivillig mærkning og ikke en konkret lovgivning, svarer hun:

- Det er et signal til producenterne om, at vi følger området. Bliver producenterne ikke bedre til at sikre længere levetider på deres produkter, vil der komme lovgivning.

Producent ser positivt på opfordringen

Laila Kelp Rasmussen, der er direktør for BFE, Branchen ForbrugerElektronik, ser positivt på meldingerne fra Bruxelles, men afviser dog, at producenterne bevidst programmerer ting til at gå i stykker.

- Når producenter limer tingene sammen i stedet for at bruge skruer, så er det jo fordi, det er billigere, siger hun til TV 2.

Hun mener, at det er udmærket at få elektronikken til at vare længere, men advarer samtidig om, at det vil blive dyrere for forbrugerne.

- Produkterne kommer til at koste mere, hvilket forbrugerne vil betale for.

Samtidig mener hun, at den teknologiske udvikling ofte er imod længere holdbarhed.

- Når der udvikles nyt så hurtigt, så er der jo ingen grund til at betale for, at det holder længere.

Folk ønsker at reparere

En del af baggrunden for reaktionen fra EU-systemet er, at borgerne ønsker sig større muligheder for at reparere elektronikken.

Ifølge en undersøgelse gennemført af det europæiske Eurobarometer i 2014 ønsker hele 77 procent af de europæiske forbrugere at kunne reparere deres produkter i stedet for at skulle udskifte dem, skriver Ingeniøren.

Anbefalingerne fra Europaparlamentet lyder:

  • Robuste kvalitetsprodukter, der nemt kan repareres: Der skal etableres 'minimum-modstandskriterier' fra designstadiet for alle produktkategorier
  • Hvis en reparation tager længere tid end en måned, bør garantien forlænges, så den matcher reparationstiden
  • Medlemslandene bør skabe incitamenter, der fremmer produktionen af holdbare produkter, som kan repareres, og som styrker reparationer og salg af genbrugsprodukter. Det kan hjælpe med at skabe arbejdspladser og reducere mængden af affald
  • Forbrugere bør have mulighed for at henvende sig til en uafhængig reparatør: Tekniske, sikkerhedsmæssige eller software-løsninger, der kun kan repareres af bestemte virksomheder eller aktører, bør modvirkes
  • Vigtige komponenter, såsom batterier og LED-komponenter, bør ikke fastgøres i produkterne, medmindre det skyldes sikkerhedsmæssige hensyn
  • Reservedele, som er uundværlige for produkternes funktionsevne og sikkerhed, bør stilles til rådighed 'til en pris, der svarer til produktets art og levetid'
  • En definition på EU-niveau af 'planlagt forældelse' og et system, der kan teste og opspore 'indbygget forældelse', bør indføres sammen med 'passende afskrækkende foranstaltninger for producenter'