Nyheder

Superstudents opråb deles igen og igen: Glem 12-tallerne

Mads Marius Mortensen har et snit på 11,7. Alligevel råder han andre til at glemme alt om 12-taller.

Den er sikker hver sommer. Studenter springer gang på gang skalaen. Men de bør fokusere på noget helt andet, mener 19-årig foredragsholder. 

- Du skal bygge din personlighed stærk og god som et fundament. Alt det andet er viden, som du altid kan fylde ovenpå igen, siger Mads Marius Mortensen til TV 2 og peger på, at karaktererne sætter én i bås.

Mads Marius har et opråb til danskerne, som han håber, vil stå af karakterræset. Video: Alexander Klemp

Ned i kulkælderen

Den 19-årige selvstændige foredragsholder lagde mandag middag en video på sin Facebook-profil, hvor han prædiker sit budskab. 

Siden da er den gået viralt og har høstet over 11.000 likes og mere end 545.000 visninger.

- Det gør helt klart noget ved selvværdet at få dårlige karakterer. Man bliver trukket ned i kulkælderen, fordi man bliver målt op på det. Jeg synes, at man skal vælge at stå af karakterræset og få sin personlighed med. Så falder man ikke udover kanten, hvis man skulle få en dårlig karakter. Man bliver bedre rustet til at klare modstand, siger Mads Marius Mortensen, der i dag hjælper unge med dårligt selvværd og eksamensangst. 

Virkeligheden banker på

Hos Dansk Industri, der repræsenterer et væld af virksomheder, er man glade for, at arbejdsgiverne har karaktererne at gå efter.

- Vores virksomheder har lyst til at få fat i de dygtigste. Der er ingen, der ønsker en ingeniør, der ikke kan lave beregninger, eller en læge, der ikke kender de kemiske betegnelser for lægemidler, siger Rasmus Dahl, udannelsespolitisk konsulent i DI.

Det er ikke dem med det højeste karaktergennemsnit, som er bedst til at gennemføre studiet.

Annette Lund, studiechef på Syddansk Universitet.

Han anerkender dog, at det personlige også spiller en vis rolle.  

- Selvfølgelig kigger man også på kemi og sociale kompetencer i en ansættelsessituation, men karakterer er en vigtig målestok for, hvor stor en del af det faglige, man har fanget. Det spiller især en rolle i forhold til de første jobs, man får, siger han.

Elever fra Niels Brock ser Mads Marius Mortensens budskab på Facebook. Til venstre er det Yakub Yildiz og til højre Villads Leth Frandsen.

Flere studerende, som TV 2 i dag har mødt, vil heller ikke være karaktererne for uden. 

- Det er lidt svært at skulle bedømmes ud fra en eksamen, hvor man er nervøs og stresset, men jeg synes, det er fedt at få et tal på, hvor man ligger, siger 17-årige Villads Leth Frandsen, elev på Niels Brock.

Han bakkes op af sine studiekammerater. 

- Det er ikke bare et tal. Det handler om, om man kan finde ud af at fungere fagligt. Hvis jeg kæmper for det og arbejder hårdt for noget, så vil jeg også have en specifik bedømmelse, et tal, siger Yakub Yildiz, 17 år og ligeledes elev på Niels Brock. 

Motivation fremfor karakterer

Karaktererne kan blandt andet bruges, når de studerende søger ind på landets universiteter. Er snittet højt nok, kan de komme ind på kvote 1, der udelukkende ser på karakterer. Er det ikke nok, kan de søge ind på kvote 2, som er baseret på point og motivation. 

Karaktersystemet er stadig det bedste objektive system til at vurdere det faglige niveau.

Rasmus Dahl, udannelsespolitisk konsulent i DI

Kvote 2 har man god erfaring med på Syddansk Universitet. Universitetet oplyser, at det i år udvider og forsøger med et større optag af den type studerende på tværs af næsten alle studier. Indtil nu har det kun været muligt på de sundhedsfaglige uddannelser såsom medicin. 

- Vi kan konstatere, at det ikke er dem med det højeste karaktergennemsnit, som er bedst til at gennemføre studiet, men at motivationsfaktoren er afgørende for, at den studerende gennemfører studiet, siger Annette Lund, studiechef på Syddansk Universitet.

Det samme billede ser de på Aalborg Universitet. Her er forskellen på den andel af kvote 1- og kvote 2-studerende, der gennemfører uddannelsen, forsvindende lille, nemlig 0,01 procent. 

Dansk Industri mener dog stadig ikke, optag på baggrund af samtaler og motivation kan erstatte karakterer. 

- Vi ser en skævvridning. Elever, der kommer fra et hjem, hvor mor og far er akademikere, de klarer sig bedre i de situationer, end elever fra faglærte hjem. Derfor er karaktersystemet stadig det bedste objektive system til at vurdere det faglige niveau, siger Rasmus Dahl, udannelsespolitisk konsulent i DI.