Samfund

Udskældt plejefirma får ny advarsel: Glemte borger fire gange på en uge

Den nye advarsel kommer efter, at en borger blev glemt i fire dage på en uge. (Arkivfoto)

Bare en måned efter, at Pleje Plus fik en advarsel fra Lolland Kommune, har kommunen måttet udstede en ny. Dermed har de kun én chance tilbage.

Det kritiserede plejefirma Pleje Plus har efter et møde i Lolland Kommune tirsdag fået deres anden advarsel for fagligt svigt.

Det sker som konsekvens af, at en borger på Lolland blev glemt af det private plejeselskab og derfor ikke fik skiftet ble fire nætter i en uge, skriver TV ØST.

Advarslen betyder, at firmaet nu kun har én chance tilbage for at bevise, at de kan tage hånd om plejekrævende borgere i Lolland Kommune. Får firmaet én advarsel mere, kan kommunen ophøre samarbejdet med Pleje Plus.

Plejefirmaet har været i fokus, siden TV 2 via en aktindsigt kunne afsløre, at Lolland Kommune på bare otte måneder havde modtaget 266 henvendelser fra borgere og pårørende omhandlende Pleje Plus, hvoraf omkring 250 kan karakteriseres som klager.

Ifølge de mange klager har firmaet i flere tilfælde svigtet i forhold til medicinering, rengøring og personlig hygiejne.

Blandt andet kunne TV 2 fortælle om skleroseramte Tina Horn, der fik tørret afføring op ad sin ryg, da hun skulle have skiftet ble. Skleroseramte Karina Bang blev glemt en hel weekend, mens en tredje borger blev glemt på en bækkenstol af en nattevagt.

Fik første advarsel efter alvorlige svigt

Lolland Kommune valgte at tildele Pleje Plus den første advarsel den 4. april, altså for kun lidt over en måned siden.

Det skete på baggrund af resultatet af en kulegravning, som konsulentfirmaet BDO havde lavet af 10 konkrete klager, som kommunen har modtaget. I de fem af sagerne blev det vurderet, at der var tale om alvorlige leverancesvigt.

- Det er fuldt fortjent, at de får en advarsel i forhold til de leverancesvigt, som de har præsteret i den her sag, sagde borgmester Holger Schou Rasmussen (S) dengang til TV ØST.

Advarslen betød, at Pleje Plus løbende skulle dokumentere driften over for kommunen, mens det fra kommunens side også blev set som 'en sikring af den kontraktlige position', hvis plejefirmaet fortsatte med at bryde sin kontrakt.

Og det er der altså noget, der tyder på, efter kommunens Økonomiudvalg og Ældre- og Sundhedsudvalg på et møde har afgjort, at plejefirmaet får sin anden advarsel.

Kommune fik påbud for ikke at reagere

Tidligere har Styrelsen for Patientsikkerhed rettet alvorlig kritik af Lolland Kommune for at have svigtet sin kontrol med det private plejefirma Pleje Plus.

Det betød, at styrelsen den 28. april gav kommunen to påbud for blandt andet ikke at have reageret korrekt på klagerne.

Styrelsen for Patientsikkerhed forklarede påbuddene med, at man aldrig før havde set noget lignende, og fremhævede episoder, hvor patienter ikke fik deres nødvendige medicin flere dage i træk.

Det medførte, at Lolland Kommune skærpede kontrollen med kommunens leverandører af privat hjemmehjælp.

TV 2 har tirsdag eftermiddag været i kontakt med Pleje Plus' direktør, Lena Løve Jensen, for at få en kommentar til den nye advarsel. Men hun oplyser, at hun endnu ikke har modtaget noget på skrift og derfor ikke kan kommentere advarslen.

Da firmaet fik sin første advarsel i april, var hun ikke overrasket.

- Der er ikke nogen tvivl om, at vi godt var klar over, at vi ville få en advarsel. Så det var vi faktisk ret forberedte på. Det er selvfølgelig ærgerligt, men vi må bruge det fremadrettet til noget positivt, sagde hun til TV ØST i april.