Samfund

Vandscooter-mekaniker om dødsulykke: - Han skulle aldrig være sejlet ind i havnen

400 kilo tung, 300 hestekræfter og en topfart på 130 kilometer i timen. Det kræver teknik at betjene en vandscooter, forklarer en erfaren sejler.

Christian Berendt er vandscooter-mekaniker og har repareret og sejlet vandscootere i otte år.

Han er ikke overrasket over, at det lørdag gik galt, da en ung mand i høj fart torpederede en turistbåd med en vandscooter i Københavns Havn. To unge amerikanske studerende mistede livet.

- Det er virkelig farligt, hvis det er den forkerte, der sidder på dem, siger Christian Berendt.

- Det svarer jo til, at man står på en vej og bliver påkørt direkte af en vandscooter i høj fart, tilføjer han.

TRAFIKREGLER I KØBENHAVNS HAVN

I Københavns Havn må sejlads med eksempelvis vandscootere, jetski og vandski kun finde sted efter en forudgående og skriftlig aftale.

Her er yderligere regler for fritidsfartøjer:

  • Hastighedsgrænser er 6 knob (11,1 km/t) i hovedløbet og 4 knob i kanaler og sideløb.
  • Sejlads må ikke være til gene for den øvrige trafik.
  • Fartøjer forsynet med motor skal være forsynet med navn og hjemmehavn eller andet identifikationsmærke, så fartøjet kan identificeres fra land.

Du kan se alle regler her.

Kilde: By og Havn

Et missil på vand

Den 400 kilo tunge vandscootermodel, Christian Berendt sejler på, minder meget om den model, der forårsagede ulykken i Københavns Havn. Vandscooteren har 300 hestekræfter og går fra 0 til 100 kilometer i timen på kun 4-5 sekunder. Vandscooteren har endda en topfart på op til 130 kilometer i timen.

- Det skal jo gå galt. Det er ligesom en motorcykel. Man skal have erfaring for at kunne styre den. Den er jo et missil på vand, siger Christian Berendt.

Det forlyder, at føreren af vandscooteren, der sejlede ind i båden med de to amerikanske piger i København, var ude at sejle på vandscooter for første gang.

- Han skulle aldrig have sejlet ind i havnen. Når man ikke har prøvet det før, skal man holde sig på god afstand af andre. Det er ligesom med en motorcykel – du skal have noget teknik.

Hvis man bare har lidt at rykke rundt med, så kan man altså godt sejle på sådan en her meget fornuftigt

Christian Berendt, vandscooter-mekaniker

Christian Berendt forklarer, at det svære ved at styre en vandscooter er, at jetdrevet, der sidder bagpå, kun er under vandet, når man giver gas.

Det vil sige, hvis man kommer i fuld fart mod en båd og slipper gassen for at bremse op, så hæver jetdrevet sig over vandet bagpå, og så kan man ikke længere styre vandscooteren. Ved den manøvre kan der ikke drejes uden om noget.

- Det er formentlig det, der er gået galt i lørdags, vurderer Christian Berendt.

- Skal man lave den manøvre, hvor man drejer skarpt, så det sprøjter med vand, skal man altså have noget teknik.

Se Christian Berendt demonstrere de farlige vendinger i videoen herunder:

400 kg tung, 300 heste og en topfart på 130 km/t. – Sådan en vandscooter er jo ligesom en motorcykel. Den er vildt farlig, og det kræver teknik at sejle den, forklarer en erfaren sejler. Video: Michelle Birch Johansen

Trods den krævende teknik, vandscootere kræver, kan Christian Berendt godt forstå, hvorfor folk bliver fristet til at give den gas, når de kommer op på en vandscooter.

- Den følelse, man får, når man fyrer den af, det er helt fantastisk, siger han.   

Efterlyser strammere regler

Men han forklarer også, at det i princippet er meget simpelt.

- Hvis man bare har lidt at rykke rundt med, så kan man altså godt sejle på sådan en her meget fornuftigt.

Mekanikeren anerkender dog samtidig, at det ikke er alle, der er lige fornuftige, når de får 300 hestekræfter mellem benene. Øvelse er altafgørende, hvis man skal kunne foretage sig den slags manøvrer.

- Jeg synes godt, man kan overveje, om man skal stramme reglerne for at få lov at sejle på vandscootere, så man er sikker på, at folk har den erfaring, de har brug for, inden de kan sejle ind i områder med andre mennesker.

Politikere kræver handling

At reglerne for brug af vandscootere skal drøftes, har flere politikere i kølvandet på lørdagens dødsulykke ytret ønske om. Ifølge DF bør Danmark genindføre et totalforbud mod vandscootere i offentlige havne og nær badestrande.

- Jeg synes, vi skal tilbage til en situation, hvor det er op til kommunerne at finde ud af, om de vil tillade vandscootere. Det er problematisk, at man bruger regler for det indre marked til at bestemme, i hvilket omfang vandscootere skal være tilgængelige i Danmark, sagde Dansk Folkepartis EU-ordfører Kenneth Kristensen Bernt til TV 2 mandag.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) har indkaldt til møde for at se nærmere på problematikken.

- Jeg vil indkalde Københavns overborgmester, politiet og andre relevante myndigheder og aktører til et møde for at se på, hvordan vi får sat effektivt ind over for disse vanvidssejladser. Jeg er åben over for alle gode forslag til, hvordan vi sikrer, at den slags ulykker ikke sker igen, siger han i en skriftlig udtalelse til TV 2.