Skraldemænd protesterer - får bøder på grund af terrorfrygt
Skraldemænd skal slukke og låse deres skraldebil, hver gang de forlader den. Ellers vanker der bøder. Bilerne ses nemlig som en mulig terrortrussel.
De københavnske skraldemænd protesterer nu over, at den øgede terrorfrygt koster dem store bøder.
Efter terrorangrebet i Stockholm for en måned siden, hvor en terrorist kørte en stjålet lastbil ind i et varehus og dræbte fem mennesker, er politiet også herhjemme blevet mere opmærksomme på denne risiko.
Politiet i København er derfor begyndt at udstede bøder til chauffører, der efterlader deres skraldebiler ulåste og med kørende motor, mens de henter skraldespande ud til tømning.
- Det er farligt, hvis nogen tager dem og bruger dem til noget kriminelt. Efter det, der er sket rundt om i Europa, har vi rettet henvendelse til renovationsselskaberne og opfordret dem til at sikre, at bilerne ikke kan stjæles, udtalte Henrik Møller Jakobsen, vicepolitiinspektør hos Københavns Politi, til DR i starten af maj og fortalte, at politiet i løbet af de seneste 14 dage har udskrevet bøder til flere, der har efterladt deres bil med nøglerne i.
'Et arbejdsredskab'
Det kalder skraldemændenes fagforening for en ’overreaktion’:
- Det er urimeligt at kræve, at vores chauffører skal slukke motoren og låse bilen hver gang de forlader bilen. Det gør de måske 300 gange i løbet af en arbejdsdag. Vi kan sagtens se problemet, men man skal også huske på, at nogle af bilerne faktisk skal have motoren kørende for at kunne tømme skraldespandene, siger faglig sekretær John Pedersen fra 3F i Kastrup, der organiserer hovedparten af hovedstadens renovationschauffører.
De opfordrer i stedet for til, at politiet, vognmændene og chaufførerne i fællesskab finder frem til en teknisk løsning på problemet.
’Vi kan ikke passe arbejdet som skraldemand hvis bilen skal overvåges hele tiden, da denne er vores vigtigste arbejdsredskab’, skriver de københavnske skraldemænd i et åbent brev til Københavns Politi.
En teknisk løsning
Spørgsmålet er, hvordan sådan en teknisk løsning skal se ud.
Adm. direktør Kim König fra HC Container i Værløse, der er et af de store vognmandsfirmaer på dette område, fortæller at der kunne tænkes flere tekniske løsninger.
Blandt andet er det teknisk muligt at afbryde elektriciteten i en bil fra en computer på vognmandsfirmaets kontor, hvis bilen er blevet stjålet. Ligesom man kunne udvikle en ’dødemandsknap’, så bilen stoppede automatisk, hvis den kom mere end for eksempel 50 meter væk fra en et stykke elektronik, som chaufføren kunne have i lommen.
- Vi har allerede udstyret nogle af vores chauffører med en fjernbetjening, der kan låse bildørene uden at motoren behøver at være slukket. Men de forholdsregler, vi har overvejet indtil nu, har været vendt mod tyveri af bilerne. Diskussionen om terror er jo helt ny i den sammenhæng, siger Kim König.
Chaufføren bliver offer
Hos skraldemændene er man dog skeptiske overfor enhver løsning, hvor det er chaufføren, der skal forhindre en mulig terrorist i at overtage skraldebilen.
- Så risikerer chaufførerne jo at blive et mål for terroristerne, fordi de vil tvinge chaufførerne til at åbne bilerne. Så vi vil hellere se en løsning, hvor bilerne kan stoppes hjemme fra vognmandens kontor, siger John Pedersen fra 3F Kastrup.