Mange erhvervsbiler kører galt: Nu fortæller chaufførerne hvorfor
Ny undersøgelse viser, at hver 10. erhvervschauffør har haft et uheld inden for det seneste år.
Når en personbil eller et andet køretøj kører sammen med en lastbil, så er risikoen for alvorlig skade på både bilen og passagerer markant større end ved andre sammenstød.
Derfor er det højst bekymrende, at en ny undersøgelse viser, at hver 10. erhvervschauffør har været involveret i et uheld inden for det seneste år, mener trafikforsker Harry Lahrmann.
- Jeg synes sørme, det er mange. Men det lyder desværre ikke urealistisk, siger han til TV 2.
Mange var ikke koncentrerede
Undersøgelsen er lavet af Userneeds for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension.
I marts og april i år er 1.050 erhvervschauffører blevet spurgt, om de har været indblandet i et uheld inden for det seneste år. Syv procent har svaret ja til en enkelt gang, mens tre procent har været i to eller flere uheld.
- Der kan ske store materielle og menneskelige skader, når en tungt læsset firmabil, varevogn eller lastbil kommer galt af sted i trafikken. Det er vigtigt, at flere virksomheder sætter fokus på, hvordan de ansatte kører i trafikken, så flere af de her ulykker kan undgås, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Chaufførerne blev også spurgt, hvorfor de kørte galt. Og selvom det mest normale svar var andre trafikanters opførsel, så indrømmede en stor del også at have været ukoncentrerede, trætte eller stressede, da uheldet skete.
Mange bruger telefon og gps bag rattet
Det skal understreges, at undersøgelsen ikke skelner mellem små og store uheld, ligesom erhvervskøretøjer dækker over både lastbiler, varevogne, busser og også personbiler, der bruges i arbejdstiden.
Fælles for de adspurgte chauffører er, at de tilbringer langt mere tid bag rattet end de fleste og derfor naturligt har flere muligheder for at være involveret i ulykker.
- Erhvervschauffører er selvfølgelig ude i trafikken meget længere, og derfor er det ekstra vigtigt, at de ikke er distraherede, for vi ved helt generelt, at distraktioner er en af de hyppigste årsager til ulykker, siger trafikforsker Harry Lahrmann.
I undersøgelsen blev chaufførerne netop spurgt om eventuelle distraktioner, og mange erkendte at have brugt telefon, gps, tablet og lignende bag rattet i arbejdstiden inden for det seneste år.
Arbejdsgiverne skal sætte ind
Ansvaret for at nedbringe de mange ulykker ligger ifølge parterne bag undersøgelsen hos arbejdsgiverne. Af den grund afholder de torsdag en konference for at sætte fokus på, hvad man som arbejdsgiver kan gøre for at sørge for, at ens chaufførers træthed eller stress ikke fører til ulykker.
Havarikommissionen har konkluderet, at godt halvdelen af sidste års 30 lastbilulykker, der endte i alvorlig personskade eller død, kunne have været undgået, hvis chaufføren havde taget sig tid til at se dog for og havde fastholdt fokus på vejen og trafikken.
- Virksomhederne kan skabe mærkbare resultater på det her område i form af færre uheld, men også udgifter til sygedage, skader på køretøjer og lavere brændstofforbrug. Så alle vinder på, at virksomhederne arbejder målrettet med trafiksikkerhed blandt chaufførerne, siger Hans Reymann-Carlsen, der er underdirektør i Forsikring & Pension.