Samfund

Advarer mod fup: Dansker ringet op 3.800 gange - på et døgn

Udenlandske svindlere har taget et nyt våben i brug. Nu tager de uskyldige danskeres numre som gidsler.

Morten Jordt Duedahl sidder på sit kontor og tjekker løbende sin telefon. Det seneste døgn er han blevet bestormet med opkald.

- Indenfor det her minut har jeg modtaget 17 opkald, fortæller han.

Opkaldene begyndte at vælte ind onsdag formiddag, og siden har Morten Jordt Duedahls mobiltelefon mildt talt været rødglødende. Han modtager op til 20 opkald i minuttet.

Men det tog ham ikke længe at regne ud, hvad opkaldene drejede sig om. I den anden ende af røret var nemlig danskere, der uforstående ringede tilbage med et ’du har haft ringet..?’.

- Så må jeg jo sige ’ja, det ser sådan ud, men nogen bruger mit nummer til at ringe til dig’, siger Morten Duedahl.

Hans telefonnummer er blevet taget til gidsel i en ny form for fupopkald, hvor udenlandske svindlere ringer fra danske numre. Numrenes indehavere er, ligesom Morten Jordt Duedahl, ganske uvidende om, at deres telefonnummer bliver udnyttet til at franarre folk kortoplysninger, koder og andre vitale oplysninger.

Et fupnummer i vækst

IT-sikkerhedsekspert Peter Kruse fortæller, at fænomenet indenfor de sidste tre-fire måneder har været stigende.

- Man kan via servere og forskellige tjenester på nettet udgive sig for at være et andet nummer, end man er. Og de kriminelle har fundet ud af, at det virker mere troværdigt at bruge danske numre. Også selvom man ringer fra Indien, siger han.

Svindlerne ringer typisk og udgiver sig for at være fra velkendte firmaer som for eksempel Microsoft. På den måde forsøger de at lokke oplysninger ud af folk, der i sidste ende kan give adgang til bankkonti.

- Flere vil ringe tilbage til et dansk nummer, end hvis det var et udenlandsnummer. Og det vil også afspejle sig i antallet af folk, der hopper på svindlen. Nogen falder i, ellers ville de ikke blive ved med at prøve, siger Peter Kruse.

Både Telia og TDC bekræfter, at de i disse måneder oplever en stigning i henvendelser om svindelopkald fra danske numre.

Stemplet som svindler

Morten Jordt Duedahl vurderer, at han, siden opkaldene startede tirsdag klokken 10.51, har modtaget omkring 3.800 opkald fra uvidende danskere.

- Én ringede og fortalte, at mit nummer blev brugt til fupopkald, og så måtte jeg jo sige, at det havde jeg efterhånden bemærket. Andre ringer bare og er uforstående overfor, hvorfor jeg ringer til dem, fortæller Morten Jordt Duedahl.

Han har været nødt til at blokere sit nummer, sådan at han ikke kan kontaktes, medmindre han selv ringer op.

Det kan give langsigtede konsekvenser for de mennesker, der bliver ramt, siger IT-sikkerhedsekspert Peter Kruse.

- For eksempel kommer deres numre ofte til at figurere på en liste over numre anmeldt som fup. Slår man nummeret op, vil du altså fremgå som en fupmager, forklarer han.

Morten Jordt Duedahls nummer fremgår således også på hjemmesiden www.ukendtnummer.dk, hvor privatpersoner kan anmelde numre. Hans nummer er for øjeblikket anmeldt som 87 procent fup.

Ikke meget at gøre

Men der ifølge IT-eksperten ikke meget, man kan gøre, hvis ens telefonnummer først er blevet udsat for en gidseltagning.

- Man kan ikke gøre andet end at anmelde det til ens teleoperatør, siger Peter Kruse.

- Teleselskabet kan så måske lave en blokering for udlandet. Men en blokering kan være ret indgribende, for så kan vedkommende heller ikke selv bruge nummeret i udlandet. Så det kommer an på, hvad offeret selv vil være med til, forklarer han.

Og selvom det heller ikke er meget, teleselskaberne kan gøre, mener Peter Kruse dog, at det vil være en fordel at have en procedure for, hvordan man håndterer det, når kunder henvender sig med et sådan problem. 

- De bør tænke over, hvad de skal gøre for at hjælpe ofrene, for der bliver kun flere og flere af dem herhjemme, siger sikkerhedseksperten.

Tvunget til at skifte 25 år gammelt nummer

Morten Jordt Duedahl har imidlertid besluttet sig for at få et nyt nummer. Det betyder, at han må skifte sit 25 år gamle nummer ud.

Men han er ikke tilfreds med sin teleudbyder Cirques håndtering af sagen. Cirque er en udbyder, der rangerer under TDC, og det undrer ham derfor, at de ikke har en fælles procedure, eftersom TDC godt kender til problemet.

- Cirque har aldrig prøvet det før, siger de. Jeg får e-mails, hvor de blandt andet skriver, at ’de ikke rigtig kan gøre noget ved det’. Det er for mig en meget vag udmelding, siger Morten Jordt Duedahl.

TV 2 har set e-mails fra Cirques support, hvori de skriver, at de ikke kan hjælpe ham.

Han skal nu betale 40 kroner om måneden for at bevare sit gamle nummer.

- Er der virkelig TDC’s serviceniveau, at de vil have penge for at hjælpe en kunde ud af sådan en situation? Jeg synes, at det er en stramning fra TDC’s side ikke at have en procedure klar, siger han.

Så mens opkaldsstormen forhåbentlig stilner af, er der bare tilbage for Morten Jordt Duedahl at håbe på, at hans nye nummer ikke også bliver offer for en regulær gidseltagning.

TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra TDC, men det har ikke været muligt.