Samfund

Får du reklamer trods nej tak? Sådan slipper du for (næsten) det hele

Bliv klogere på reglerne for reklamer og ugeaviser her. Martin Sylvest Andersen / Scanpix Danmark

Selvom du har frabedt dig reklamer og ugeaviser, kan tryksager ende i din postkasse. Her kan du blive klogere på regler og klagemuligheder.

Flere af TV 2s læsere oplever, at de får reklamer, selvom de har et ’nej tak’-klistermærke siddende på postkassen.

I en afstemning på vores hjemmeside svarer omkring 70 procent, at de ”hver uge” eller ”af og til” får reklamer på trods af klistermærket.

Det er dog ikke sikkert, at alle reklamerne skyldes fejl i distributionen.

Reglerne er nemlig ikke helt lette at forstå, og nogle tryksager kan du ikke slippe for, selvom du er tilmeldt en af de to ordninger "Reklamer - Nej tak" eller "Reklamer og ugeaviser - Nej tak".

I samarbejde med Marie Asmussen, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, giver vi dig her et overblik over regler og klagemuligheder.

Sådan fravælger du reklamer

Hvad kan jeg ikke undgå?

.

Hvad kan jeg ikke undgå?

Forbrugerombudsmanden får jævnligt klager fra danskere, der mener, de modtager reklamer, selvom de er tilmeldt en ’nej tak’-ordning. I nogle af tilfælde er det på grund af fejl hos distributøren, eller fordi frameldingen ikke er blevet registreret korrekt.

Men klagen kan også skyldes en misforståelse. Det er nemlig ikke alle forsendelser uden navn, du kan slippe for.

- Hvis du er tilmeldt en ’nej tak’-ordning skal du som udgangspunkt ikke modtage reklamer. Som forbruger kan det være svært at vurdere, om der er tale om reklame eller ej, men et godt pejlemærke er at se på, om forsendelsen omhandler udbud af varer eller tjenesteydelser på markedet, siger Marie Asmussen.

Eksempler på tryksager, du ikke kan undgå:

- Information fra stat, kommune eller region

- Kirkeblade eller lignende fra religiøse institutioner.

- Materiale fra politiske partier.

- Indsamlings- eller oplysningsmaterialer fra velgørende foreninger eller sygdomsbekæmpende organisationer.

- Information af almen samfundsmæssig interesse, for eksempel fra vandværket, hvis det lukker for vandet i en periode.

Foto: Nils Meilvang / scanpix

Får reklamer trods ’nej tak’ – hvad gør jeg?

.

Får reklamer trods ’nej tak’ – hvad gør jeg?

Får du trods tilmelding til ’nej tak’-ordningen alligevel reklamer, kan du klage.

- Distributørerne skal oprette et effektivt klagesystem, så man kan klage til sin distributør. Vi modtager også løbende klager, fordi vi håndhæver retningslinjerne, men vores anbefaling er i første omgang at kontakte distributøren eller den erhvervsdrivende, siger Marie Asmussen.

Du kan – måske uden at vide det – have tilmeldt dig reklamer fra et bestemt firma. Det kan eksempelvis være sket ved deltagelse i en konkurrence.

Har du mistanke om, at det er tilfældet, bør du kontakte det pågældende firma. 

Foto: Nils Meilvang / scanpix

Ja tak til udvalgte reklamer

.

Ja tak til udvalgte reklamer

Du kan vælge at få reklamer fra udvalgte firmaer. Den store distributør FK Distribution tilbyder eksempelvis ordningen ”NejTak+”, hvor du kun får de reklamer og tilbudsaviser, du selv har valgt. Når du tilmelder dig en ordning som ”NejTak+”, får du et ’nej tak’-klistermærke som skal sættes på postkassen.

- Du siger som udgangspunkt nej til alt, men kan sige ja til at modtage bestemte, som omdeles af FK Distribution. Når du gør det, skal dit navn stå på de bestemte forsendelser, siger Marie Asmussen.

Foto: Martin Sylvest Andersen / Scanpix Danmark

Kan jeg slippe for aviserne?

.

Kan jeg slippe for aviserne?

Hvis du har tilmeldt dig den udvidede ordning ’Reklamer og ugeaviser – Nej tak’ kan du slippe for langt de fleste aviser.

- Avisen/skriftet skal blandt andet være gratis, omdeles periodisk og have et ikke ubetydeligt redaktionelt indhold i forhold til andelen af reklamer for at være omfattet af ordningen, siger Marie Asmussen.

Sådanne aviser/skrifter kan omdeles til adresser, der er tilmeldt ordningen ”Reklamer – Nej tak”.

Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix Danmark

Reklamer - Nej tak

.

Reklamer - Nej tak

’Reklamer – Nej tak’-ordningen gør det muligt for privatpersoner at undgå reklamer. Med denne ordning får du ikke reklameforsendelser uden navn, men fortsat lokale ugeaviser og andre skrifter samt aftenskolekataloger og telefonbøger. Før i tiden skulle klistermærket skiftes ud efter en given periode, men nu har Forbrugerombudsmanden efter forhandling med brancheorganisationer og virksomheder ændret retningslinjerne, så klistermærkerne ikke længere skal have et årstal. Derfor er de gyldige, uanset hvor lang tid de har været oppe. Det gælder alle klistermærker med udløb i 2015. Retningslinjerne vil blive evalueret igen i det 1. halvår af 2019.

Foto: Postnord

Reklamer og ugeaviser - Nej tak

.

Reklamer og ugeaviser - Nej tak

’Reklamer og ugeaviser – Nej tak’ er en udvidet version af ordningen ’Reklamer – Nej tak’. Med denne ordning fravælger du ikke kun reklamer, men også adresseløse forsendelser, lokale ugeaviser, andre skrifter, aftenskolekataloger og telefonbøger. 

Foto: .

- Det burde være omvendt

På TV 2 Nyhedernes Facebook-side skriver flere, at de får reklamer, selvom de har et 'nej tak'-klistermærke på postkassen. En af dem er Irene Justenborg.

- Sidste år begyndte de at smide reklamer i min postkasse på trods af 'nej tak'-klistermærket. Ringede og brokkede mig og fik et nyt klistermærke. Så gik der to-tre uger, så stoppede det. MEN nu er den gal igen. Min postkasse er blevet en affaldsspand for overskudsreklamer. Flere af samme slags. Jeg ønsker ikke nogen reklamer og heller ikke ugeaviser. Desværre kan man bare ikke framelde dem, skriver hun.

Kender du det?

Posted by TV 2 NYHEDERNE on Monday, April 3, 2017

Der er også flere, der undrer sig over, hvorfor reklamer aktivt skal meldes fra.

- Det burde være omvendt, så man skal bestille reklamer for at få dem. Det kan simpelthen ikke passe, at vi skaber så meget unødvendigt affald, skriver Asbjørn Rindom Christensen.

Kender du det?

Posted by TV 2 NYHEDERNE on Monday, April 3, 2017

Det er dog ikke lige til at lave det nuværende system om. Skal det ændres, så danskerne aktivt skal melde sig til reklamer, kræver det en ændring af postloven.

Halvdelen af husstandene tilmeldt

Selvom der findes forskellige reklamedistributører, er det hos Postnord, du tilmelder dig 'nej tak'-ordningen.

Postnord oplyser til TV 2, at omkring halvdelen af landets cirka 2,7 millioner husstande har gjort det.

Tidligere har det været sådan, at du skulle forny dit 'nej tak'-klistermærke hvert andet år. Men i januar slog ombudsmanden fast, at ordningen skal respekteres i al fremtid. Hvis du flytter, skal du dog fortsat melde dig til på ny.