Vi gasser op igen, når vi er kørt forbi stærekassen

Stærekasser virker kun lige, mens man kører forbi, indrømmer bilister. Derfor er fotovogne langt mere effektive, siger trafikforsker.

- Ha ha ha. Når jeg er kørt et stykke forbi den, så ville jeg nok køre normalt igen, indrømmer Malthe Thomsen.

Altså sætte farten op igen?

- Ja, det ville jeg nok, indrømmer han.

 Malthe Thomsen var en af de bilister, som TV 2 mandag mødte på Ballerup Byvej i Ballerup – et af de steder, hvor der måske skal opsættes en stærekasse for at kontrollere bilisternes fart.

Og flere bilister i Ballerup siger ligesom Malthe Thomsen, at den opdragende effekt fra stærekasserne vil være begrænset, og man let ville komme til at øge farten igen, når man var forbi stærekassen.

- Ja, det kunne jeg godt finde på, erkender Jane Larsen, børnehaveklasseleder fra Holbæk.

Jesper Fløjstrup, salgsdirektør fra Smørum, mener, at trafikkontrol har en præventiv effekt:

- Men når man har passeret dem, så er der risiko for, at man ryger ind i det gamle mønster igen – og kører lidt for stærkt, siger han.

Øger farten igen

Ifølge en ekspert på området er det lige præcis det, der er galt med stærekasserne.

- Problemet med stærekasser er, at hvis man ved lige præcis de 20 steder, hvor de er, så er det kun der, de virker. Forskning har klart vist, at så snart man har passeret stærekassen, så sætter man hastigheden op igen, siger trafikforskeren Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

Trafikministeriet meddelte i dag, at man vil fjerne 20 af de 100 fotovogne, der kører i øjeblikket, og erstatte dem med 20 faste stærekasser.

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen sker det, fordi der har bredt sig en opfattelse i befolkningen af, at politiets fotovogne er en pengemaskine, der handler mindre om trafiksikkerhed og mere om at skaffe penge i statskassen.

Ministeren siger samtidig, at han er sikker på, at stærekasser virker efter hensigten og vil øge trafiksikkerheden.

- Det har ikke kun en effekt, lige der hvor stærekassen står. Men det højner opmærksomheden på hele den strækning, siger Ole Birk Olesen.

Flere dræbte

Men det er en rigtig dårlig ide, siger trafikforsker Harry Lahrmann.

- Alt andet lige så vil det give flere dræbte og kvæstede i trafikken, og det er jo ikke lige det, vi har behov for, siger han.

Han understreger, at al forskning viser, at fotovogne virker bedre end stærekasser, netop fordi stærekasserne er stationære og ikke flytter rundt.

- Det er jo kun 20 steder. Det er en halv promille af ulykkerne her i landet, der sker lige præcis på de 20 steder. Og så sker ulykkerne bare alle andre steder, siger han.

Trafikforsker: Stærekasser i stedet for fotovogne giver flere trafikdræbte

Hvad er problemet med stærekasserne?

- Stærekasserne var gode engang. Dengang vi ikke havde GPS’erne i bilen til at fortælle os 15 sekunder før, at nu kommer vi til en stærekasse. Da kunne de jo have en effekt over en længere strækning, fordi vi ikke vidste, hvornår de dukkede op.

Men når GPS’erne fortæller, at nu er der 15 sekunder til, du passerer en stærekasse, så skal der jo ikke meget fantasi til at forestille sig, at når vi har passeret den, så sætter vi hastigheden op igen. Hvis det altså er det, vi har lyst til.

Fotovogne virker længe efter

Men der findes jo også apps, der fortæller hvor fotovognene holder. Er det ikke det samme?

-Nej, de apps er rigtig gode, for de fortæller ikke præcis, hvor fotovognen står. De fortæller bare, at der er en fotovogn i området, så du sætter hastigheden ned i hele området. Du ved ikke præcis, hvor de er. Og du skal først lige have opdaget den. Og så flytter den sig. Så den virker også lang tid efter, den har flyttet sig hen til et nyt sted.

- Det er den uforudsigelighed, der er så vigtig i forhold til at overvåge, hvis det skal have en effekt, siger Harry Lahrmann.

Bilisterne på Ballerup Byvej er stort set enige. Stærekasserne vil kun have en lokal effekt – men det er måske også værd at tage med:

- Hvis man ved, hvor de er, så er der jo ingen, der ryger i fælden. Men det, det handler om i sidste ende, er vel at sætte farten ned. Og det tænker jeg, at man godt kunne opnå, siger børnehaveklasseleder Jane Larsen.

Afstemning
Afstemning