Samfund

Skoleleder: Folk kører for stærkt på trods af skolepatrulje

De bløde trafikanter skal beskyttes bedre, og bilerne skal køre langsommere i byerne, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Biler skal køre langsommere på visse veje i byerne, mener minister. Forslag vækker begejstring på skole i Aarhus.

Bilister skal snart til at være ekstra opmærksomme på fartgrænserne i byzoner.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) gør det nu nemmere for kommuner at sætte fartgrænsen ned fra 50 til 40 km/t på flere veje for at beskytte de bløde trafikanter. For eksempel i områder med børnehaver, skoler, plejehjem og rekreative områder.

Tidligere har kommunerne skullet dokumentere, at der skete mange ulykker på en strækning på grund af farten, før de fik lov til at skrue fartgrænsen ned. Fremover skal alene risikoen for ulykker være nok til at sænke hastigheden.

Kører for hurtigt ved skole

Et af de steder, hvor de nye regler bliver modtaget med kyshånd er i bydelen Christiansbjerg i Aarhus.

Her har Katrinebjergskolen gentagne gange henvendt sig til kommunen for at få sænket fartgrænsen på vejene omkring skolens område.

- Vi har valgt at se nærmere på Christiansbjerg, fordi flere borgere og det lokale fællesråd har ønsket, at farten bliver sænket i boligområdet. De oplever desuden meget gennemkørende trafik, som fartzonen kan være med til at mindske, siger Lise Guldager Hoppe, der er ingeniør i Center for Byens Anvendelse i Aarhus Kommune.

Skal ned på 40 km/t

Skoleleder på Katrinebjergskolen, Christian Hyltoft Hellum, hilser beslutningen velkommen. Han siger til TV 2:

- Det lyder rigtigt godt. Vores skole ligger 300 meter fra universitetet i et område, hvor der kommer mere og mere trafik, og hvor der bliver kørt pænt stærkt.

- Vi har flere gange været i kontakt med kommunen, både for at få gjort noget ved oversigtsforholdene ved skolen og ved trafikhastigheden. Folk kører for stærkt, også selv om vi har skolepatruljen ude. Vi vil have hastighedsgrænsen sat ned fra 50 til 40 kilometer i timen, fortæller Christian Hyltoft Hellum.

På udvalgte veje

Direktøren i Rådet for Sikker Trafik bakker op om lavere fart, og giver et eksempel. Hvis en bilist kører 50 kilometer i timen, og et barn løber ud foran bilen, og føreren træder bremsen i bund, så stopper bilen lige foran barnet.

- Hvis man kører 60 kilometer i timen og alle øvrige faktuelle omstændigheder er de samme som i det første scenarie, så rammer bilen barnet med 44 kilometer i timen, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Rådet for Sikker Trafik påpeger, at ændringen kun vedrører hastighedsnedsættelser på udvalgte veje. Den tilladte hastighed inden for bygrænserne er stadig som udgangspunkt 50 kilometer i timen.

- Dette handler om et cirkulære, og det giver ikke mulighed for at nedsætte hastighedsgrænserne i hele bydele. Det ville kræve en ændring af færdselsloven, siger direktør Mogens Kjærgaard Møller.