Samfund

Overblik: Sådan vil de manglende IC4-tog påvirke togtrafikken

Beslutningen vil ramme togtrafikken i dag og de kommende dage.

DSB har tirsdag eftermiddag indstillet passagerdriften med IC4-tog.

Det sker efter en episode tidligere på dagen, hvor en hydraulikpumpe på 100 kilo faldt af et IC4-tog i nærheden af Hedehusene Station på Sjælland.

Aflyste tog

Beslutningen betyder ændringer i togtrafikken og aflyste afgange onsdag morgen og formentlig også i de kommende dage, oplyser DSB. Her er de vigtigste ændinger:

  • På landsplan: Enkelte Lyn-tog, der kører imellem landsdelene, er aflyst
  • På Sjælland: Enkelte myldretidstog mellem København og Kalundborg samt København og Nykøbing F er aflyst.
  • På Fyn: Regionaltogene på Vestfyn er erstattet af togbus. Se en køreplan for Togbusserne her.
  • I Jylland: Regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg er aflyst og derfor er der ændringer på følgende stationer: - I Hedensted standser Lyntogene ekstraordinært mod syd, mod nord er det IC-togene.- I Taulov, Brørup, Holsted og Gørding standser InterCity-togene mellem Esbjerg og København ekstraordinært.- I Viby J standser Arrivas tog.
  • I Brejning og Børkop betjenes stationerne af Togbusser, der kører mellem Fredericia, Børkop, Brejning og Vejle. Se køreplanen for disse Togbusser her.
  • Desuden er enkelte myldretidstog mellem Fredericia og Aarhus H er aflyst.

Anden episode på kort tid

Anders Egehus, der er driftsdirektør i DSB. fortæller, at det er anden gang på kort tid, at DSB oplever lignende problemer med et IC4-tog.

Det fremgår ikke, hvor længe IC4-togene vil være ude af drift.

- Vi har for cirka to uger siden haft en episode, der umiddelbart kan minde om dagens hændelse.  På den baggrund har vi valgt at indstille passagerdriften med IC4. Vi vil nu analysere hændelserne og derefter vurdere genindsættelsen af IC4-togene, siger Anders Egehus.

Ifølge DBS's informationschef, Tony Bispeskov, er der tale om en motordel, der er faldet helt af toget, og er landet på skinnerne.

Havarikommissionen er rutinemæssigt blevet orienteret om episoden ved Hedehusene og beslutningen om at indstille passagerdriften med IC4-togene, skriver DSB.

IC4-togene har været plaget af problemer, siden DSB i 2000 bestilte 83 tog for i alt fem milliarder kroner hos italienske AnsaldoBreda.

I 2016 besluttede DSB at udfase IC4-togene.

Overblik: Historien om de udskældte IC4-tog

    1. DSB bestiller IC4-tog

      DSB bestiller 83 IC4-tog til i alt fem milliarder kroner hos italienske AnsaldoBreda. De første togsæt skal leveres i 2002. Alle tog forventes at være leveret og i drift inden 2006.

    2. Aftale: Togene kan blive forsinket

      DSB aftaler, at togene kan leveres med forsinkelse.

    3. De første togsæt ankommet

      De første togsæt kommer til Danmark, men de er ikke køreklar.

    4. Første togsæt forventes i drift ved årsskiftet

      De første tog forventes i drift omkring årsskiftet 2004/2005.

    5. IC4-tog forsinket

      Togene forventes nu klar i januar 2006.

    6. IC4-tog yderligere forsinket

      Trafikminister Flemming Hansen orienterer trafikudvalget om, at de første IC4-tog alligevel ikke bliver klar ved indgangen til 2006.

    7. DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner

      DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner på grund af forsinkelserne. DSB vurderer, at de første tog kommer på skinner i juni 2006. Samtlige togsæt forventes leveret i november 2008.

    8. De første IC4-tog bliver testkørt

      De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift på grund af lugtgener fra togets udstødning.

    9. DSB giver AnsaldoBreda et ultimatum

      DSB giver AnsaldoBreda et ultimatum: Det første tog skal køre i august 2008, og 14 togsæt skal være klar til drift i maj 2009. I modsat fald vil kontrakten blive ophævet.

    10. Første IC4-tog kører på en dansk strækning

      Første IC4-tog kører i ordinær drift på en dansk strækning.

    11. DSB får italiensk kompensation

      I et forlig får DSB 2,25 milliarder i kompensation fra italienerne mod at slække på en række krav i kontrakten. Ny dato for endelig levering bliver udgangen af tredje kvartal 2012.

    12. De første IC4-tog klar til myldretrafik

      De første IC4-tog er klar til at køre i myldretiden, da det bliver muligt at koble flere togsæt sammen.

       

      En ekstern undersøgelse konkluderer, at IC4-toget grundlæggende er sundt, og at det med en række opgraderinger kan komme til at køre efter hensigten. Det konkluderes samtidig, at DSB ikke har mulighed for at bryde kontrakten, ligesom det ikke er muligt at finde et alternativ til togene.

    13. Status på togsæt

      DSB har modtaget 42 togsæt. 9 sæt er i drift, og 26 ombygges eller opgraderes.

    14. DSB indstiller trafik med IC4

      DSB indstiller al kørsel med IC4, da bremseproblemer nu skal undersøges af Havarikommissionen. DSB vil ud af kontrakten med AnsaldoBreda.

      I 2011 indstillede DSB på et tidspunkt også al kørsel med IC4, efter at togene to gange på få dage kørte forbi røde stopsignaler.

    15. Tilladelse til IC4-tog igen

      Trafikstyrelsen giver DSB tilladelse til igen at køre med passagerer i IC4-togene.

    16. 30 af de indkøbte IC4-tog kører

      Status er, at 30 af de indkøbte IC4-tog kører - samme antal som i juni 2015. Planen er, at 77 tog skal være i drift i 2019, men det tror ingen længere på.

    17. DSB vil udfase IC4-tog

      DSB vil købe 26 el-lokomotiver, mens de skandaleramte IC4-tog skal udfases. 

      - Sammen med de langsigtede planer om indkøb af nye el-togsæt er det nu muligt at planlægge en kontrolleret udfasning af IC2- og IC4-togene. Ud fra vores driftserfaringer må vi konkludere, at IC4 ikke bliver grundstammen i den danske togtrafik, men vil være en del af løsningen, frem til elektrificering af skinnerne er gennemført, skriver bestyrelsesformand i DSB, Peter Schütze, i pressemeddelelsen.

  1. 2017

    1. IC4-tog skrottes

      En genbrugsplads i Randers bliver endestationen for flere af IC4-tog.

      Der er tale om fem togsæt af typen NT-standard, der som de første blev leveret til DSB. De skulle have været DSB's flagskib på skinnerne, men faktum er, at de ikke har kørt i årevis, og at de ikke  er blevet opgraderet som den øvrige IC4-flåde. Blandt andet fordi deres stand var for dårlig.

      Nu bliver de i stedet ophugget og kværnet i småstumper på Randers Havn.

Kilder: Kilder: Jyllands-Posten, Trafikministeriet, Politiken og Ritzau