Samfund

Derfor drejer verdens største fragtfirma (næsten) aldrig til venstre

Chaufførerne hos fragtfirmaet UPS vil hellere køre en tur rundt om blokken end dreje til venstre. Det sparer nemlig både tid, brændstof og penge.

Når man skal ned ad vejen til venstre, så må det da være bedre at lave et venstresving frem for tre højresving rundt om en boligblok, ikke sandt?

Nej, siger det amerikanske og verdensomspændende fragtfirma UPS. Og de har tallene til at støtte det standpunkt.

Venstresving er nemlig dyre og besværlige i store byer, hvor man ofte må vente med en tændt motor i flere minutter på at komme over. Og UPS' egne udregninger viser, at firmaet sidste år sparede næsten 40 millioner liter brændstof og 100.000 tons CO2 på den højreorienterede strategi.

Langsommere er hurtigere

40 millioner liter brændstof lyder umiddelbart som et vanvittigt højt tal, men det skal sættes i forhold til, at virksomheden har over 110.000 biler, der leverer pakker i omkring 220 lande og territorier året rundt. Blandt andet i Danmark, hvor bilerne heller ikke drejer til venstre, når det kan undgås.

Strategien har vist sig effektiv, siden UPS så småt begyndte at skære ned på venstresvingene helt tilbage i 1970'erne, og med årene er besparelserne blevet større og større, mens det også minimerer ulykker, eftersom venstresving er anledning til markant flere sammenstød end højresving.

Det mest ulogiske resultat ved strategien er, at UPS faktisk kører færre kilometer per rute. Det skyldes, at selvom hver enkelt rute bliver lidt længere, sparer bilerne så meget tid på det, at UPS kan dække ruterne med færre vogne.

- Chaufførerne har tit følt, at ruteplanlægningen betød, at deres ture blev længere, men tallene viste, at det var forkert. Sådan er det med trafik, det er så komplekst et system, at individer ofte ikke får det rigtige billede af effektiviteten. Det er en kontraintuitiv 'langsommere-er-hurtigere'-effekt, som man tit ser i trafik, forklarer trafikforsker Tom Vanderbilt til CNN.

Forsker sætter spørgsmålstegn ved strategien

UPS bruger som nævnt også fremgangsmåden i Danmark, men en af landets førende trafikforskere har særdeles svært ved at forstå meningen.

- I teorien kan man da godt forestille sig, at der kan være så meget trængsel, at det tager lang tid at lave et venstresving

- Men de kommer til at køre længere, og det plejer altså at betyde et større brændstofforbrug. I min forskning er jeg aldrig stødt på noget, der kan pege på, at man sparer brændstof ved at køre den lange vej rundt, siger Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet til TV 2.

Han roser til gengæld UPS for at have fokus på at nedbringe antallet af ulykker, som der sker mange af i venstresving.

- Der er ingen tvivl om, at venstresving er en farlig manøvre i trafikken. Så fra et sikkerhedsperspektiv er det rigtigt udmærket. Det er en af de situationer, hvor vi har rigtigt mange ulykker, siger Harry Lahrmann.

Afstemning

Tror du på, at UPS sparer så meget brændstof ved ikke at dreje til venstre?

Fungerer ikke for privatbilister

Meget tyder altså på, at det rigtig godt kan betale sig for fragtbilerne at favorisere højresving. Men er det også en god strategi for private bilister i byerne, som ikke skal stoppe og starte så mange gange?

Verdens måske mest økonomiske chauffør siger nej. Wayne Gerdes, der har verdensrekorden for brændstofeffektiv kørsel, forklarer til CNN, at den langt mindre tilfældige måde, privatbilister kører på, betyder, at den korteste rute stort set altid vil være den bedste.

Pointen for fragtbilerne er nemlig, at de kan tilrettelægge deres ruter på et hav af forskellige måder. Hvis du skal stoppe bare 10 forskellige steder i en eller flere byer, vil der typisk være flere millioner forskellige måder at køre ruten på.

De mange variabler betyder, at en god planlægning af ruten kan spare firmaer som UPS mange penge og brændstof. Men helt almindelige bilister, som oftest bare skal fra A til B, skal nok bare blive ved med at svinge til venstre.