Forskere foreslår personlighedstest i folkeskolen

Personlighed er et overset parameter i den danske folkeskole. Det mener flere forskere, som foreslår en årlig personlighedstest af de danske elever.

Folkeskolen b√łr teste elevernes personlighed, ligesom den tester deres faglige evner.

Det foresl√•r flere forskere if√łlge Videnskab.dk.

H√łje karaktergennemsnit er nemlig ikke tilstr√¶kkelige, hvis b√łrnene skal have succes i livet og blive gode samfundsborgere. Personlighedstr√¶k har lige s√• stor betydning.

- Blandt folk, der alle er meget intelligente, g√•r bestemte karaktertr√¶k igen hos dem, der f√•r mest i l√łn, siger Miriam Gensowski.

Hun er adjunkt p√• K√łbenhavns Universitets √ėkonomiske Institut og har analyseret data om, hvor meget 1.017 personer med h√łj IQ, der fik testet deres personlighed i 1922, har tjent i l√łbet af livet.

- De, der tjener mest, er generelt mest samvittighedsfulde, og de er mere ekstroverte end andre.

Personlighed har indflydelse på indlæringsevne

Forskning viser, at personlighedstr√¶k ogs√• har indflydelse p√• bl.a. indl√¶ringsevne og helbred, og derfor b√łr folkeskolen teste elevernes personlighed, mener Miriam Gensowski.

N√•r vi m√•ler deres faglige evner i nationale test, b√łr vi ogs√• m√•le deres karaktertr√¶k og evner til at beg√• sig sammen med andre

Miriam Gensowski, adjunkt p√• K√łbenhavns Universitets √ėkonomiske Institut

Testresultaterne kan give l√¶rerne et grundlag for at arbejde m√•lrettet med b√łrnenes trivsel, s√• de f√•r mere ud af undervisningen og et godt liv p√• lang sigt, konkluderer hun p√• baggrund af sin egen og andres forskning.

- Som samfund har vi ansvar for, at vores b√łrn kan udleve deres fulde potentiale. N√•r vi m√•ler deres faglige evner i nationale test, b√łr vi ogs√• m√•le deres karaktertr√¶k og evner til at beg√• sig sammen med andre, siger hun.

Hun bakkes op af blandt andre Steven Ludeke, der er adjunkt på Syddansk Universitets Institut for Psykologi, hvor han forsker i personlighed og personlighedstest.

- Hvis man vil hj√¶lpe mennesker med at udvikle sig p√• det personlige plan, er det vigtigt at starte tidligt i livet. Meget forskning viser, at personligheden er mest fleksibel i barndommen, siger Steven Ludeke.

Fokus på faglighed er for snævert

Danske folkeskoleelever har siden 2010 skullet igennem ti obligatoriske, nationale test i fag som matematik og dansk. Men if√łlge Steven Ludeke er fokusset p√• faglighed for sn√¶vert.

- Hvis man vil sende et signal om, at man ogs√• prioriterer b√łrnenes sociale udvikling, b√łr man m√•le, hvor h√łjt de scorer p√• karaktertr√¶k, der har betydning for, hvordan de klarer sig i livet.

Forskerne foresl√•r, at en personlighedstest bliver sl√•et sammen med en √•rlig national trivselsunders√łgelse. Men hos Danmarks L√¶rerforening (DLF) ser man imidlertid ingen grund til at personlighedsteste eleverne.

- Folkeskolen har ikke brug for flere test. Tv√¶rtimod: Vi har brug for f√¶rre test. Jeg kan ikke se meningen med at begynde at lave personlighedstest, n√•r ingen ved, hvordan man skal arbejde med resultaterne efterf√łlgende, siger Bj√łrn Hansen, der er formand for undervisningsudvalget i DLF.

Han mener, at l√¶rerne allerede er opm√¶rksomme p√• at underst√łtte b√łrnenes forskellige kompetencer, s√• de bliver til de bedste udgaver af sig selv.

- I DLF g√•r vi ind for, at man fjerner de nationale test, for de giver ingen mening. Lad nu bare b√łrnene udvikle sig i skolen, og lad l√¶rerne st√łtte deres udvikling b√•de faglige og socialt uden konstant at teste dem.