Fyret af SuperBrugsen for en kop kaffe

17-Ärig glemte at betale for en kop kaffe til fem kroner. Han blev fyret og er nu sortlistet af Coop.

17-Ă„rige Buster Hoff fra Odense blev i januar fyret fra sit job som ungarbejder i SuperBrugsen pĂ„ Vestergade i Odense. Begrundelsen var, at han havde glemt at betale for en kop kaffe til fem kroner. Det skriver Fyens.dk i dag. 

- Jeg blev chokeret. Det er rigtigt, at jeg havde glemt at betale de fem kroner for kaffen. Det var dumt, og jeg kunne have fĂ„et en advarsel. Men det er voldsomt at blive fyret, siger Buster Hoff til TV 2 i et frikvarter fra en time pĂ„ Odense Katedralskole, hvor han til dagligt gĂ„r. 

Kaldt ind pÄ kontoret

Siden skolestarten sidste Ă„r har Buster Hoff vĂŠret ansat i SuperBrugsen City pĂ„ Vestergade i Odense, hvor han arbejdede mellem 8 og 12 timer om ugen. Den omtalte kop kaffe drak han den 3. januar, hvor han havde en sen vagt. 

IfÞlge Buster Hoff, spurgte han, om han mÄtte tage en kop kaffe, hvilket han fik lov til med besked om, at han ikke mÄtte drikke den, mens der var kunder i butikken.

EfterfĂžlgende sagde en anden medarbejder, at det var dumt at drikke kaffe ved kassen, og mindede Buster Hoff om, at han skulle betale for kaffen, nĂ„r vagten var slut. 

Det glemte Buster Hoff imidlertid - og efterfĂžlgende blev et par af hans vagter aflyst, inden han til sidst blev kaldt ind pĂ„ kontoret og fyret for "manglende betaling for kaffe/kakao", som der stĂ„r pĂ„ fyresedlen.

Det kom bag pÄ den 17-Ärige, som selv troede, det var fordi, han var kommet en time for sent til en vagt.

Da han efter fyringen cyklede hjem og talte med sine forĂŠldre, blev de chokeret over, at sĂžnnen var blevet fyret for fem kroner.

Buster Hoffs far ringede til Superbrugen og fik historien bekrĂŠftet. Samtidig fortalte souschefen i Superbrugsen dog, at de havde vĂŠret glade for at have ham som medarbejder, og at Superbrugsen gerne ville give Buster Hoff en udtalelse, hvis han skulle sĂžge job et andet sted.

- Det er et godt eksempel pĂ„, at ungarbejdere bliver nedprioriteret. Jeg er ikke sikker pĂ„, det samme var sket for en voksen. Det er lidt ubehageligt, siger Buster Hoff, som husker, at han under fyringssamtalen spurgte til, om butikken nu skulle ansĂŠtte en ny i stedet for ham.

Her henviste chefen ifĂžlge Buster Hoff til, at man havde en bunke med ansĂžgninger liggende. 

- Chefen sagde, at han blev nĂždt til at slĂ„ hĂ„rdt ned pĂ„ det. Ellers begyndte alle bare at gĂžre det. Men jeg synes, det er mĂŠrkeligt at antage, at alle stjĂŠler, hvis de kan komme afsted med det. Det skaber da en vis utryghed pĂ„ arbejdspladsen, siger Buster Hoff. 

En ĂŠrlig fejl eller tyveri

Han understreger, at han synes cheferne var gode og sĂžde. 

- Det er ikke ledelsen, jeg er efter. Det er Coops politik som helhed. At de ikke kan se forskel pÄ, om der er tale om en Êrlig fejl eller tyveri. Det er en kÊmpe misforstÄelse i et system, som ellers fungerer ret godt. Det kan jo ikke passe, nÄr man har lavet en Êrlig fejl, at man skal blive straffet pÄ den mÄde, siger Buster Hoff.

Samtidig optrĂŠder den 17-Ă„rige nu i Coops navneregister i de nĂŠste tre Ă„r, fordi han er fyret pĂ„ grund af tyveri. Og det er nĂŠrmest det vĂŠrste, mener Buster Hoff.

Det kan nemlig fĂ„ betydning, hvis han vil sĂžge et andet job i Coop. 

- Jeg kan godt gĂ„ ind i en anden Coop-butik og lĂŠgge en ansĂžgning. Men de kan slĂ„ mig op i systemet og se, at jeg er blevet fyret for tyveri, sĂ„ der er en meget stor chance for, at jeg ikke bliver valgt. Andre har mĂ„ske ogsĂ„ en god ansĂžgning uden at have det her pĂ„ deres navn. SĂ„ er der nok mere tillid til dem end til mig, siger han. 

Dog Þnsker han ikke at lÊngere at arbejde for Coop efter den behandling, han har fÄet.

Kan ikke gradbĂžje tyveri

Hos Coop vil informationsdirektĂžr, Jens Juul Nielsen, ikke udtale sig om den konkrete sag. 

- Men det er et princip, at man ikke mĂ„ tage varer i vores butikker uden at betale for dem. Konsekvensen er en bortvisning, siger han til TV 2. 

- Vi kan ikke gradbĂžje, om der er tale om et lille eller et stort tyveri. Med 40.000 ansatte vurderer vi, at det er vigtigt at have klare retningslinjer. Det er det mest enkle for alle parter. Vi kan ikke leve med, at smĂ„tyverier er acceptable, sĂ„ vi synes, det er en korrekt regel, og det bliver ogsĂ„ klart kommunikeret ud til medarbejderne.

Jens Juul Nielsen tilfĂžjer, at det er op til lederen i den enkelte butik at tage vurderingen, og at man med en bortvisning oftest vil konsultere den centrale HR-afdeling i Coop. 

Forhindrer ikke genansĂŠttelse

Han medgiver, at det ikke er befordrende at stĂ„ opfĂžrt i registret, men understreger samtidig, at selvom man havner i Coops register, betyder det ikke, at man er udelukket fra at blive ansat i en Coop-butik pĂ„ et andet tidspunkt eller et andet sted. 

- Men vi kan se grunden til, hvorfor vedkommende er stoppet. Det giver os et grundlag til for at vurdere forseelsen. Hvis man er taget i en lille forseelse, vil det nok ikke forhindre, at man kan blive ansat igen. Man kan sige det sĂ„dan, at jo stĂžrre forseelsen er, jo mindre er chancen for at blive genansat, siger Jens Juul Nielsen.

InformationsdirektĂžren ved ikke, hvor mange personer, der konkret stĂ„r opfĂžrt i Coops register, men henviser til, at andre personer, som stĂ„r i Coops register for mindre forseelser, siden er blevet ansat i andre butikker. 

- Langt de fleste medarbejdere kunne ikke drĂžmme om at tage ting uden at betale for dem, men denne sag er bestemt ikke et enestĂ„ende tilfĂŠlde, slutter han. 

Tyveri er tyveri

I HK vil ungdomskonsulent Peter Lykkegaard heller ikke forholde sig til den konkrete sag med Buster Hoff.

- Tyveri er tyveri, og sÄ er det sÄdan set underordnet, hvor lille et belÞb det drejer sig om, understreger han over for Fyens.dk.