Samfund

Det er videnskab: Du får det dårligt af Facebook - her er ti ting, du kan gøre i stedet

De negative følger af Facebook er større end de positive følger af offline-kontakter, lyder det fra forskere i San Diego i undersøgelse.

Hold en pause fra Facebook. Kom ud i virkeligheden og mød andre mennesker. Det bliver du lykkeligere af.

Sådan må man tolke resultaterne af en ny undersøgelse foretaget af forskere fra universitetet i San Diego i USA.

- De negative følger af Facebook-brug er sammenlignelige med eller større end den positive effekt af offline-kontakter, hedder det blandt andet i forskernes konklusioner, som blandt andet er offentliggort i Oxford Academic.

Ifølge Fagbladet 3F, kan aktivitet på Facebook føre til et fald på fem-otte procent i vores mentale velbefindende.

I bunden af denne artikel kan du se 10 ting, videnskaben til gengæld mener kan hjælpe dig til at blive lykkeligere.

Et mentalt bombardement

Forskerne mener, at de sociale forbindelser på nettet på for eksempel Facebook har større negative følger end de positive følger af møder med andre mennesker ude i virkeligheden.

Anja Tønning, chefrådgiver hos digital- og reklamebureauet Campfire og ekspert i sociale medier, siger til TV 2, at man skal sørge for ikke at erstatte sit sociale liv med det digitale.

- Vi skal lade være med at erstatte vores sociale relationer med relationer på nettet, siger Anja Tønning.

Men hun peger også på, at Facebook også er blevet et nyhedsmedie for mange af os.

- Der er en tendens til, at Facebook er et nyhedsmedie, og så bliver det jo et mentalt bombardement, siger Anja Tønning.

Unge søger ærlige medier

Hun advarer mod at sammenligne det sociale liv med det digitale, som undersøgelsen gør.

- Det svarer jo lidt til at sammenligne det at hænge ud med vennerne med at se nyhedsudsendelser, siger hun.

Anja Tønnning peger også på, at vi stadig er i en læreproces i forhold til de sociale medier, og at de unge eksempelvis har lært kildekritik i forhold til de overvejende positive opdateringer på Facebook, som kan gøre én misundelig over, at man ikke selv er lige så god, som det positive billede, andre fremlægger på Facebook.

- De unge har gennemskuet, at folk ikke er ærlige på Facebook. Derfor søger de for eksempel lukkede grupper på andre sociale medier, hvor de føler, de kan være ærlige, siger Anja Tømming.

31-årige Solveig Høgh Larsen fra Bagsværd er en af de over 3,5 millioner danskere, der hver måned bruger Facebook. Men hun erkender også, at hun indimellem bliver påvirket negativt, for eksempel, hvis hun kan se at andre, har råd til dyrt tøj.

- Hvis jeg f.eks. går på de sociale medier før sengetid, kan det godt ske, det sætter sig, og jeg ligger og tænker Aaarhhh, siger hun.

Solveig Høgh Larsen har været sygemeldt fra sit arbejde med stress en periode - og det fik hende til at holde halvanden måneds pause fra de sociale medier.

- Det gjorde, at jeg blev mere rolig, siger hun.

Men hun har ikke overvejet at droppe Facebook og de andre sociale medier, selv om hun erkender, hun blev mere rolig da hun holdt pause.

- Det synes jeg, det er for fedt til, og det giver også rigtigt mange muligheder, siger Solveig Høgh Larsen.

Psykolog: Hold pause

Psykolog Anders Colding-Jørgensen har beskæftiget sig med digital kommunikation i knap 20 år. Ifølge Fagbladet 3F opfordrer han til, at vi indimellem tager en pause fra Facebook.

- Hvis du er en i situation, hvor du føler lykke, så afbryder du den af, at der skal tages billeder og laves opslag på Facebook. Det kan gå ud over det flow af velbehag, som du kan være bragt i. Jeg tror, at vi nogle gange skal sige til os selv, at denne situation er så dejlig, at den holder vi for os selv. Den skal ikke pindes ned i ”likes” og kommentarer fra andre, siger han.

Meget tyder altså ifølge forskerne på, at du ikke bliver lykkeligere af at være på Facebook - herunder kan du se 10 bud på, hvad der rent faktisk gør dig lykkelig (oprindeligt samlet i Businessinsider.com.)

  1. Bliv god til noget

    klaverspil

    Det at tage kørekort, lære at spille klaver eller lære et nyt fremmedsprog kan måske være stressende til at begynde med, men det at sætte sig mål og opnå dem, hvad end det så måtte være, får folk til at føle sig glade. Det viser et studie fra 2009.

    - Folk opgiver ofte deres drømme, fordi det er for stressende for dem at tænke på at opnå dem, men vi har fundet ud af, at der er en belønning sidst på dagen, når vi har lært noget nyt og er blevet bedre til noget. Det overraskende er, at du ikke behøver at nå dit endelige mål, før det smitter af på din lykke og dit velbefindende, siger medforfatter Ryan Howell.

  2. Træn dig lykkeligere

    Træning.

    Træning har vist sig at udløse kemiske stoffer i hjernen, der reducerer niveauet af stresshormoner og hjælper mod depression og angst.

    En undersøgelse fra University of Vermont har vist, at blot 20 minutters træning kan have en positiv effekt på humøret, og det virker op til 12 timer efter.

    Studiet viste også, at folk, der er aktive, er gladere og mere tilfredse med deres liv.

    Varigheden og stedet hvor din træning foregår, spiller også en rolle for, hvor meget gladere du føler dig efterfølgende.

  3. Spis frokost på stranden

    Arkivbillede fra Fjellerup Strand.

    Et af de værste steder, du kan indtage din frokost, er foran computeren ved dit skrivebord. Det viser en rapport fra the University of Sussex, som et hold forskere står bag. Undersøgelsen gik ud på at måle, hvor glade medarbejdere var alt efter, hvor de havde indtaget deres frokost.

    Resultatet viste, at de gladeste arbejdere var dem, der spiste deres frokost på stranden, mens de mest utilfredse og triste var dem, der havde spist ved deres skrivebord.

    En af forklaringerne var sollyset, som medarbejderne, der spiste på stranden eller i parker, blev udsat for, modsat dem der indtog deres frokost på restaurant, kontoret eller hjemme.

  4. Få jord under neglene

    Hænder med jord på. Arkivbillede.

    Det kan være afstressende og livsbekræftende at stå med fingerene i muld og plante blomster og afgrøder. Men nu viser et studie, hvorfor det mon føles dejlig afstressende. En gruppe forskere har opdaget, at den bakterie, der ofte er i jord, producerer nogle stoffer og dufte, der har samme effekt som antidepressive lægemidler. 

  5. Vær en realistisk optimist

    Lykke

    Folk, der har en positiv attitude og er generelle optimister kombineret med et rationelt udsyn, er ofte mere lykkelige og succesfulde ifølge psykolog Sophia Chou.

    Det er fordi, de såkaldte 'realistiske optimister' har den perfekte blanding af personlighedstyper for at få succes. 

  6. Vær intime

    Arkivbillede.

    Et studie fra 2004 viser, at gå fra at have samleje én gang om måneden til én gang om ugen giver dig den samme mænge lykke som at modtage 300.000 kroner ekstra på bankkontoen.

    Dog er det værd at huske på, at mere sex ikke nødvendigvis betyder mere lykke ifølge en rapport, der blev udgivet tidligere i år. Folkene bag rapporten fandt ud af, at forsøgsdeltagerne rapporterede, at de ikke nød at have sex, fordi de var blevet bedt om det i forbindelse med rapporten.

    Sex vil altså kun føre til lykke, når parrene ikke tvinges til det, konkluderede folkene bag rapporten.

    Så om det er en gang om ugen eller en gang om måneden er underordnet – det er det, der ligger bag akten, der tæller. 

  7. Tilgiv

    Arkivfoto

    Tilgivelse er en vigtig egenskab, når det gælder opskriften på det lykkelige liv. Går du og bærer nag, så fylder de negative følelser mere end de positive. At gå og bære nag kan hurtigt æde en op, hvis du ikke er forsigtig. Grunden til, at nag er så farligt, er, at det kan være en langvarende følelse - der ofte indebærer lysten til hævn - og det blokerer for de lykkelige følelser. Det fortæller Mayo Clinic.

    Yderligere har undersøgelser vist, at folk, der ikke har hang til at bære nag, har et sundere hjertehelbred, mindre stress, bedre fysik og generelt lever længere. 

  8. Vær sammen med venner

    Tv-serien 'Friends'.

    At bruge tid med vennerne genererer større lykke end det at tilbringe tid med familien – i hvert fald ifølge et nyt studie.

    I forbindelse med studiet havde forskerne installeret en app, Mappiness app, der kan måle, hvor glade folk er, når de er sammen med venner, forældre og børn.

    Appen sender beskeder til folk og beder dem svare, hvor glade de er på en skala fra 1-11, der går fra ’slet ikke glad’ til ’ekstremt glad’.

    Efter at have analyseret over tre millioner indtastninger fra mere end 50.000 frivillige fandt forskerne ud af, at folk i gennemsnit oplevede en 8 procent stigning i lykkefølelsen ved at være sammen med deres venner sammenlignet med en stigning på kun 1,4 procent, når de var sammen med deres forældre og kun 0.7 procent, når de var sammen med deres børn.

  9. Smil

    Grin

    Det er måske ikke den store overraskelse, men smil får dig til at føle dig lykkeligere. Det er dog vigtigt, at smilet er ægte – det skal ikke være fake. Hvis du faker et smil, kan du risikere at gøre dig selv mere ulykkelig, viser et studie fra 2011. Studiet har undersøgt en gruppe buschauffører i en periode på to uger. De fandt ud af, at personerne der smilte kunstigt, var de mest ulykkelige.

    De chauffører, der smilte naturligt som resultat af positive tanker, var i bedre humør, da dagen var omme.

    Så husk, smil kun når du mener det.

  10. Vær tålmodig – lykken stiger i takt med alderen

    Ældre.

    Det er efterhånden alment kendt, at graden af lykkefølelse stiger i takt med alderen. Flere studier har vist, at ældre mennesker ofte også er de mest lykkelige.

    Forklaringen på, hvorfor ældre mennesker ofte er de mest lykkelige, er dog stadig et mysterium for forskerne. Flere mener, at der ikke er tale om en årsag alene, men en kombination af flere: Et studie fra 2013 påpegede, at en af de primære grunde til, at ældre er mere lykkelige, er, at de er mere erfarne og derfor bedre til at tackle negative følelser som vrede og angst. Et andet studie pegede på, at de ældre ofte var mere lykkelige, fordi de var bedre til at have tillid til andre mennesker, hvilket var med til at skabe en række ’sidegevinster’, der førte til lykke.

    Ligemeget hvad årsagen til de ældres lykke må være, så kan du trøste dig med, at hvis du ikke er lykkelig nu, så er chancerne for, at du bliver det i fremtiden, gode.