Samfund

YouSee svarer på kritik af kompensation: - Vi kan ikke give nytårsaften tilbage

YouSees tv-kunder er utilfredse med kompensationen for nytårets signal-nedbrud. Direktøren svarer nu på kritikken.

Sort skærm.

Det syn mødte hundredtusindvis af YouSee-kunder, da telegiganten nytårsaften oplevede nedbrud på tv-signalet over det meste af landet.  

Onsdag - fire dage efter nedbruddet - offentliggjorde YouSee deres kompensation til de ramte kunder: En filmkanal, fem lejefilm samt adgang til 250 film til fri afbenyttelse fra lørdag og måneden ud.

Men masser af YouSee-kunder er langt fra tilfredse. Flere af YouSees kunder skriver på virksomhedens Facebook-side, at de efterspørger en kontant kompensation, mens flere slet ikke mener, at de kan få noget ud af tilbuddet.

- Jeg vil ikke have ekstra indhold. Jeg vil have et stabilt tv, som jeg kan regne med. En prisreduktion på næste regning må være det mindste eller en udskydelse af de allerede igangsatte prisstigninger, skriver Thomas Heie Nielsen til YouSees opslag om kompensationen, som i skrivende stund har over 2400 kommentarer.

YouSee-direktør kan ikke gøre mere

Med YouSees egne ord er underholdningspakken "et plaster på såret":

- Vi har valgt at give film til vores kunder, fordi en god film kan samle familien og give en god oplevelse. På den måde håber vi, at vi kan give bare en smule tilbage for nytårsaftens nedbrud, siger koncerndirektør i YouSee, Jaap Postma.

Han svarer ikke direkte på spørgsmålet om, hvorfor YouSee ikke har valgt at give kunderne en del af prisen på deres tv-kontingent tilbage som kontant kompensation. En løsning, som flere kunder efterspørger.

- Vi ved godt, at der ikke er noget, der kan give nytårsaften på tv tilbage igen. Men vi håber alligevel, at vores kunder vil tage imod denne gestus, skriver Jaap Postma til TV 2.

Kunder: - Det er ubrugeligt

YouSee oplyser, at det har været meget vigtigt for dem, at alle kunne få glæde af kompensationen - også dem, som for eksempel ikke har en tv-boks eller kan finde ud af at få adgang til de 250 forskellige film på nettet.

Underholdningspakken, der indeholder tv-film-kanalen Viasat Premiere, er målrettet de almindelige flow-tv-brugere, de 250 film er til dem, som har små og mellemstore tv-pakker, og de fem ekstra lejefilm er til dem, som allerede har adgang til de mange film via den store tv-pakke.

Dermed mener YouSee, at de har favnet så mange kunder som muligt.

Flere kunder, særligt dem som har den store tv-pakke, mener dog stadig ikke, at de får noget ud af kompensationen. 

Ved stadig ikke, hvad fejlen skyldes

Mens de mange kunder raser på YouSees Facebookside, arbejder koncernen stadig på at finde ud af, hvad der fik signalet til at gå i så mange hjem.  

- Vi har siden nedbruddet arbejdet hårdt og målrettet på at få afklaret årsagen til hændelsen. Af hensyn til det videre forløb, kan vi ikke komme nærmere ind på detaljerne omkring årsagen til nedbruddet, skriver koncerndirektør Jaap Postma.