Samfund

YouSee forbliver tavse efter nedbrud

YouSee vil endnu ikke fortælle, hvad der nytårsaften og -dag var årsag til nedbrud i tusindvis af danske hjem. Torkil Adsersen / ScanpixDenmark

YouSee vil fortsat ikke fortælle, hvad der henover årsskiftet var årsag til et nedbrud i næsten halvdelen af de danske tv-hjem.

Efter snart to dage uden nogen forklaring på, hvorfor hundredtusindvis af danskere skulle plages af manglende tv-signal fra distributøren YouSee, holder selskabet stadig kortene tæt. 

Det er selvom, fejlen ifølge YouSee er fundet. 

- Men der er et større analysearbejde i gang, som skal på plads, før vi kan sige mere om årsagen til nedbruddet, fortæller Mai-Britt Noe, kommunikationsmedarbejder ved TDC Group som YouSee er distributør for.

Ifølge YouSee har stort set alle kunder mandag morgen fået signalet tilbage efter det forsvandt lørdag eftermiddag. Kun en mindre gruppe af kunder ved Faxe Ladeplads mangler endnu enkelte kanaler i deres tv-pakke.

- Hvis nogen rundt om i landet oplever tekniske problemer, så burde det ikke skyldes noget i relation til nedbruddet forleden, lyder det fra YouSee.

Underholdning som undskyldning

Signalet forsvandt lørdag omkring klokken 16.30 og betød blandt andet, at tusindvis af danskere måtte ty til alternativer, da de traditionen tro tændte tv’et for at se dronning Margrethes nytårstale. Til stor skuffelse for en lang række af kunderne, der efterfølgende brokkede sig på selskabets Facebookside.

En bruger skrev:

- Nej nej nej, for f........ Lige når vi skal til at høre den årlige nytårstale fra vores egen dronning. Elendige klamphuggere, lusede amatører, skidesprældere, skvat, pjok, socialdemokrater, skriver en utilfreds bruger på bedste Olsen Banden-maner.

De værst ramte kunder stod uden tv-signal i op mod 30 timer. I en mail undskylder YouSee og lover kompensation til kunderne i form af en underholdningspakke. Hvad den indebærer, vil tv-distributøren heller ikke komme nærmere ind på endnu.

- Vi beklager naturligvis, at vi ikke kan sige mere på nuværende tidspunkt, men vi har først fremmest måtte rette op på fejlen, og så vil vi melde ud, så snart der er nyt om kompensationen, fortæller Mai-Britt Noe.

YouSee arbejder på en forklaring på, hvorfor 1,2 millioner danske kabel-tv-kunder måtte være uden fjernsyn, og satser i løbet af mandag på at kunne fortælle, hvad kunderne kan forvente i erstatning for de manglende tv-timer.