Papirkalenders popularitet eksploderer trods digitalisering

16x9
Stor vækst i salget af den gode gamle papirkalender. Alene mærket Mayland (billedet) har trykt 2,4 millioner kalendere for 2017. Foto: Linda Kastrup / Scanpix Denmark

Selv om de fleste i dag kan tjekke kalenderen på telefon og computer, stiger salget af papirkalendere markant.

Når året rinder ud, og januar igen melder sin ankomst, så vil en stor del af danskerne rive den sidste side af papirkalenderen for 2016 ud og skifte til en tilsvarende papirkalender for 2017.

Alene mærket Mayland har trykt 2,4 millioner kalendere for 2017. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Stor vækst i papirkalendre

Selv om danskere kan tjekke kalender på iPhone, computer eller sågar deres armbåndsur, holder mange altså fast i den gode gammeldags papirkalender.

Det kan undre, når man tænker på, hvor digitaliseret tilværelsen er i 2016. Men udviklingen peger faktisk i retning af endnu flere analoge tidsplanlæggere, siger Marianne Lyngby Pedersen.

Hun er administrerende direktør i Indeks Retail, der ejer Bog&idé, Bøger & papir, BOGhandleren og Legekæden.

Her har man de seneste to år oplevet en tocifret vækstrate på kalenderne.

- Det er en virkelig overraskende og markant udvikling. Den slår også igennem på notesbøger og dagbøger. Jeg hører folk sige, at der sker en anden forankring, når vi skriver, siger hun til Kristeligt Dagblad.

´En modreaktion på digitaliseringen´

Den nye tendens sker, samtidig med at brætspil, vinylplader og butikker, der fremkalder film af celluloid, oplever markant fremgang.

Livsstilseksperter kalder det en modreaktion på den omfattende digitalisering.

Men det handler også om, at analoge medier kan noget særligt, siger Lene Storgaard Brok til avisen.

Hun er lektor og leder af Nationalt Videncenter for Læsning. Her har man blandt andet forsket i konsekvenserne af den omfattende digitalisering af folkeskolen.