Forældre i hobetal dropper folkeskolens lektiehjælp - betaler private for at hjælpe børnene
Skolereformen giver penge i kassen for de firmaer, der yder privat hjælp med dansk, matematik og engelsk efter skoletid.
Aldrig har så mange danskere købt privat lektiehjælp som i år.
Og efterspørgslen peger kun opad.
Sådan lyder beskeden fra landets største udbydere af privat hjælp til brøker og tyske gloser. Det viser en rundringning, som TV 2 har foretaget.
For eksempel har landets største spiller på markedet, Mentor Danmark, mere end tredoblet deres omsætning siden 2014.
- Der er flere forklaringer, men først og fremmest en stor efterspørgsel efter folkeskolereformen, forklarer han.
Skolereform gav penge i kassen
Med folkeskolereform fra sommeren 2014 fik eleverne flere timer, og lektiecaféer blev obligatoriske i folkeskolerne.
Men mange forældre oplevede, at der var for mange elever i lektiecafeerne, og at det var pædagoger, der stod for dem.
Derudover oplevede de flere og flere vikarer i timerne.
- For mange forældre var det mere som en børnepasning, forklarer Nicklas Kany den stigende efterspørgsel.
Oplever fejlslagne lektiecaféer
Den oplevelse af fejlslagne lektiecafeer genkender formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.
- Jeg var en af dem, der aldrig troede, det her ville blive et marked. Det peger på en folkeskole, der ikke har ressourcer til at løfte den opgave, mener hun.
Og det ser hun som et stort problem for folkeskolerne.
- Det her er en glidebane. Det betyder, at børn, der ikke har den samme mulighed, kommer bagud, og det kan vi ikke være bekendt, siger Mette With Hagensen.
Stor succes for flere firmaer
Mentor Danmark har flere folkeskoleelever end gymnasieelever som kunder og hjælper især med matematik, dansk og engelsk.
Andre firmaer har også stor succes.
For eksempel har Gokarakter.dk og Zedubra fået syv gange flere kunder end sidste år. Imens er Elevakademiet gået fra tre ansatte i 2014 til 40 ansatte i år, og omsætningen er vokset med 185 procent.
- Det ville undre mig meget, hvis det begyndte at stagnere. Der er blevet skubbet en kultur i gang, hvor det er mere okay at gribe ud efter en som os, mener Nicklas Kany fra Mentor Danmark.
Og der er behov for hjælpen
Folkeskolen kan ikke det samme
Og Nicklas Kany er ikke i tvivl om, hvorfor flere og flere forældre ringer til firmaer, der kan hjælpe deres børn med brøker og bøje tyske gloser.
- Vi tester eleverne og laver skræddersyet undervisning. Dermed kan vi ramme eleverne, hvor de har behov for det, og det er supereffektivt, forklarer han.
- Det er ikke meningen, at folkeskolen skal kunne det samme. Men det er derfor, vi er langt mere effektive, end hvis man sidder 28 elever i en klasse. Vi er ikke en erstatning, men et supplemenet. Det er det, vi er sat i verden for.