Samfund

Ny aftale redder 26.000 danske forsikringskunder

Et politisk flertal har sikret, at danske kunder, der har tegnet forsikring via Husejernes Forsikring, kan få dækket skader og blive forsikret på ny.

Et bredt flertal i Folketinget kommer nu tusindvis af danske boligejere, der er endt med en værdiløs ejerskifteforsikring fra Husejernes Forsikring, til undsætning.

Det oplyser erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) torsdag aften.

- Vi har indgået en aftale efter en god dialog med forsikringsbranchen, som betyder, at vi få reddet de 26.000 kunder, der har været i Global Insurance og tegnet forsikring gennem Husejernes Forsikring, som betyder, at Garantifonden finansierer den overgang, der er, og betyder, at alle forsikringstagere kan tegne en ny ejerskifteforsikring, siger ministeren.

Aftalen betyder, at danske kunder, som har tegnet en forsikring i det konkursramte selskab Gable Insurance via Husejernes Forsikring, vil kunne få erstatning for udækkede skader. Skadesdækningen kommer fra Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, hvor det vurderes, at fondens frie midler vil kunne dække behovet.

Der vil være en selvrisiko på 20.000 kroner for ejerskifteforsikringer. Andre danske kunder, uden skader, vil få mulighed for at tegne en erstatningsforsikring med en løbetid på op til fem år på kommercielle vilkår hos selskaber i Forsikring & Pensions medlemskreds.

- Det betyder, at nu er de sikret, så de ikke behøver være bekymret for at måtte gå fra hus og hjem, hvis der opstod problemer, og deres igangværende skader vil der også blive taget hånd om, siger Brian Mikkelsen.

Boligejerede havde ikke udsigt til penge

Ifølge Erhversministeret har cirka 26.000 danske kunder tegnet forsikring i Gable Insurance, hvoraf omkring 1.700 har åbne sager og yderligere 200 sager er anmeldt. 

Siden det i november blev officielt, at Gable Insurance var på vej mod konkurs, har fremtiden for de danske forsikringstagere været uvis, i det tilfælde at firmaet bliver afviklet. Eksperter har tidligere fortalt til TV 2, at der højst sandsynligt ikke ville være penge til at betale de erstatninger til danskerne, som man skylder. 

- Worst case vil være, at der ikke er tilstrækkeligt med midler til at udbetale de erstatninger, folk er berettiget til, når man har opgjort selskabet. Og så er der ingen garantiordning, som kan dække det her. Så i sidste ende er det kunderne selv, der risikerer at betale, har advokat Marie Louise Pind tidligere forklaret.

Afsløret i TV 2-program

Husejernes Forsikring kom i offentlighedens søgelys i maj i år, da TV 2 bragte programmet ”Whistleblower – Forsikringer med beskidte metoder”, hvor en række tidligere ansatte fortalte om selskabets tvivlsomme arbejdsmetoder.

Et af de problematiske forhold, der blev omtalt, var, at Husejernes Forsikring faktisk ikke var et forsikringsselskab, men et agentur for det udenlandske forsikringsselskab Gable Insurance. Dermed ville kunderne risikere at stå uden dækning ved en konkurs – en risiko som kunder ved danske forsikringsselskaber ellers har været sikret mod siden 2002 i form af Garantifonden.

Husjernes Forsikring havde ellers markedsført sig med, at kunder var lige så godt dækket som ved Garantifonden, men det førte i oktober 2015 til en påtale fra Finantilsynet for vildledende markedsføring.

Blandt andre har Danmarks største ejendomsmæglerkæde, Home, anbefalet huskøbere at tegne ejerskifteforsikring hos Husejernes Forsikring, selv om netop denne forsikring ikke var omfattet af forsikringsbranchens garantiordning. Ifølge Home skete dette dog i god tro. 

Det har tidligere salgschef i Husejernes Forsikring Morten Søgaard dog afvist over for TV 2. Han siger, at han udtrykkeligt advarede Home om, at kunderne med sådan en ejerskifteforsikring risikerede at stå med en værdiløs forsikring.