Tåkrummende alvorligt: Ny film fra børnefonden vækker opsigt

En ny kampagnefilm fra Børnefonden sætter danske familier i afrikanske barnebrudes sko.

Hvordan reagerer man som far, hvis der står en 30 år gammel mand i døråbningen og spørger, om han må gifte sig med ens 13-årige datter?

I en ny kampagnefilm fra Børnefonden bliver fem danske fædre sat i den situation.

- Hej, jeg hedder Alexander. Jeg kender Nanna nede fra klubben, præsenterer manden sig overfor faderen, der åbner døren.

Familiens 13-årige datter løber manden i møde med et kram.

- Vi har set hinanden i noget tid nu, og vi er blevet glade for hinanden, fortsætter manden, mens pigens far ser forfærdet på den fremmede mand, der står med hans teenagedatter i armene.

- Vi tænkte, at det ville være bedst, hvis vi bare bliver gift hurtigst muligt.

Skuespilleren Alexander og en af de fem piger i kampagnefilmen.
Skuespilleren Alexander og en af de fem piger i kampagnefilmen. Foto: Børnefonden

Heldigvis er der tale om en opstillet situation med skjult kamera. Både datter og mor er informeret, og den 30-årige mand er skuespiller hyret til lejligheden.

Scenen udspiller sig i Børnefondens nye kampagnefilm, der stiller spørgsmålet: Hvordan ville du reagere, hvis din 13-årige datter skulle giftes?

Frieriet vækker forargelse, vrede og trusler om at tilkalde politiet blandt de fem forskellige fædre, der konfronteres i filmen.

Men udsigten til at blive barnebrud er den barske virkelighed for mange unge piger i verden.

Alexander med den 14-årige Celine.
Alexander med den 14-årige Celine. Foto: Børnefonden

En hverdag langt væk fra Danmark

Børnefonden sætter i deres nye kampagne fokus på børnebrude i Mali, hvor 82 piger under 15 år hver dag bliver gift uden at deres familier har et andet valg.

- Vi sætter en dansk far overfor den situation, at en voksen mand kommer og siger, han vil giftes med hans datter. Børneægteskaber sker i Mali hver dag, og det er for at få det tættere på, at vi har lavet kampagnen, siger Bolette Christensen, direktør i Børnefonden.

Kampagnefilmen, der blev lagt ud på Facebook klokken 10 tirsdag formiddag, er i skrivende stund blevet set mere end 450.000 gange. Den er blevet 'liket' næsten 5.000 gange og har fået næsten 400 kommentarer.

- Vi har fået rigtig mange reaktioner på filmen. Det er alt fra folk, der synes, den er voldsom at se på, til folk der kommer til at græde. Det rør ved nogle følelser. Langt de fleste finder den rørende og får lyst til at handle, siger Bolette Christensen.

Ingen humoristisk undertone

Den nye kampagnefilm fra Børnefonden kan i nogle situationer næsten virke tåkrummende pinlig, når den 30-årige mand for eksempel fortæller fædrene, hvordan han kender deres døtre.

Flere kommentarer på Facebook er da heller ikke vilde med den måde, som emnet bliver behandlet.

- Usmagelig video. I antyder pædofili. Skam jer Børnefonden. Helt forkert måde at gøre opmærksom på problemet, lyder det blandt andet i kommentarsporet.

Bolette Christensen slår dog helt fast, at det på ingen måde har været intentionen at ironisere det alvorlige emne. 

- Det er ikke humor. Vi prøver at få danskerne til at se de problemstillinger, der er i Mali, og børneægteskaber er dagligdagen i Mali. Børnefondens medarbejdere er i Mali og tæt på problematikken, siger Bolette Christensen.

Hele kampagnefilmen kan ses øverst i artiklen.