Mobilfri skoler øger elevernes koncentration

En ny tendens med mobilfri skoler har givet bemærkelsesværdige resultater, skriver Kristeligt Dagblad.

Normalt summer mobiltelefonerne lystigt i mange skoleelevers lommer, en sms skal mĂĄske tjekkes og et nyt spil skal downloades. Lærerne i landets skoler møder med andre ord skarp konkurrence, nĂĄr de skal have elevernes opmærksomhed. 

Nu forsøger flere skoler sig så med et såkaldt mobiltelefonforbud, og det har givet bemærkelsesværdige resultater, skriver Kristeligt Dagblad.

Alme Kristne Friskole ved Græsted i Nordsjælland er en af de skoler, der har forsøgt sig med et forbud og skolen tillader hverken mobiltelefonbrug i timerne eller frikvarterene.

Til Kristeligt Dagblad fortæller skoleleder Peter Skov Thomsen, at det i starten krævede lidt tilvænning fra flere af eleverne, men at det i dag kun er et fĂĄtal, der savner mobiltelefonen i klasseværelset. 

- Eleverne har fĂĄet mere ro til at koncentrere sig i timerne, for de skal ikke hele tiden tage stilling til, hvad der sker pĂĄ telefonen. En af eleverne oplevede, at da han fik sin telefon tilbage efter skoledagen, havde han flere end 80 ubesvarede sms’er. Hvis man fĂĄr sĂĄ mange sms’er i skoletiden, er der jo ikke noget at sige til, at man har svært ved at koncentrere sig, for man er jo flere steder pĂĄ en gang, siger Peter Skov Thomsen.

- Digital teknologi er kommet for at blive

Jonas Ravn, der er projektleder og oplægsholder ved Center for Digital Pædagogik, ser grundlæggende flere fordele ved mobilfri skoler, selv om han advarer om, at man ikke forsøger at vende udviklingen helt.

- Det at være moderne digital bruger i dag kræver ogsĂĄ, at man kender vigtigheden af at være væk fra det. Der skal være skærmfri pauser i hverdagen. Man har ligesom aflivet tanken om, at vi mennesker kan multitaske. Deler man hjernen pĂĄ fem forskellige projekter, er der jo kun 20 procent opmærksomhed pĂĄ hver. Men man skal ogsĂĄ gøre sig det klart, at den digitale teknologi er kommet for at blive. Man kan ikke skrue tiden tilbage, siger han.

Hele 96 procent af skoleeleverne i 7.- 9. klasse ejer en smartphone ifølge avisen.