Kendt komiker i tårer: Var vidne til grov mobning under mobbeforedrag

16x9
Sanne Søndergaard blev selv mobbet som barn gennem hele folkskolen, og måtte selv kæmpe sig ud af det. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh / Scanpix Denmark

Sanne Søndergaard måtte se hjælpeløst til, mens en dreng blev mobbet på det groveste under et af hendes egne foredrag om mobning.

Komiker og foredragsholder Sanne Søndergaard har selv været offer for grov mobning. Og hun var derfor ikke et sekund i tvivl om, hvad hun var vidne til under et foredrag om mobning for nyligt.

Men det var der tilsyneladende andre, der var.

- Det var åbenlys mobning, og det mest kujonagtige, jeg nogensinde har været vidne til, fortæller Sanne Søndergaard til TV 2 om den lærer, der fraskrev sig al ansvar efter en mobbeepisode, der udspillede sig lige for øjnene af hende.

Sanne Søndergaard var så chokeret, at hun efterfølgende måtte lufte sine frustrationer på Facebook, hvor hun delte denne video.

Har lige set modbydelig mobning udspille sig - direkte foran mig. Så komikeren her har ikke specielt lyst til at være sjov lige nu.

Posted by Sanne Søndergaard on Tuesday, November 15, 2016

Til videoen skriver hun: ’Har lige set modbydelig mobning udspille sig - direkte foran mig. Så komikeren her har ikke specielt lyst til at være sjov lige nu.’

’Så rejser han sig op og peger på en dreng på forreste række’

Ifølge Sanne Søndergaard har hun afholdt det pågældende foredrag mindst 500 gange. Og det er et sjovt foredrag, selvom det handler om mobning. Men der var intet sjovt over den episode, der fandt sted den dag.

Komikeren spurgte ud i rummet, hvad det værste, man kunne kalde en dreng, var? Hun fik et noget forvirrende svar tilbage, der for Sanne Søndergaard lød som et racistisk øgenavn.

Det, der var chokerende, var, at klasselæreren tog afstand til episoden; ’han jo ikke kunne vide, hvad der gik forud for det’.

Sanne Søndergaard

- Jeg blev ret forvirret, for jeg kendte ikke navnet. Men så var der en dreng, der mente, han skulle forklare det. Og så peger han på en dreng på forreste række og siger: ’Nej, det er ham der’ og råber så hans øgenavn ud over det hele, siger Sanne Søndergaard og fortsætter:

- Han (drengen på forreste række red.) kan høre, de griner af ham. Så kigger jeg ned på drengen, der bryder helt sammen. Jeg var selv ved at begynde at græde, for jeg følte mig enormt hjælpeløs. Han sad der nede foran og kunne ikke komme ud. Jeg følte, at uanset hvad jeg sagde, ville jeg bare gøre situationen værre.

Komikeren fik i sin magtesløshed dog vinket en lærer hen til drengen, der forlod lokalet med læreren og en ven.

Klasselæreren gjorde intet

Mobning er ikke noget usædvanligt fænomen. Det sker hele tiden, mener Sanne Søndergaard. Og det var derfor heller ikke mobbeepisoden i sig selv, der gjorde indtryk på Sanne Søndergaard.

Det var det faktum, at drengen blev udstillet i fuld offentlighed – foran skolens 250 elever.

Hvad værre var, at klasselæreren efterfølgende fralagde sig alt ansvar.

Det var faktisk med til at underbygge, at det var okay at slå på Sanne.

Sanne Søndergaard

- Det, der var chokerende, var, at klasselæreren tog afstand til episoden; ’han jo ikke kunne vide, hvad der gik forud for det’. Det var åbenlys mobning, og det mest kujonagtige, jeg nogensinde har været vidne til. Det, der foregik, var ikke okay. Det sanktionerede jo mobningen, siger Sanne Søndergaard, der dog ikke har lyst til at afsløre navn på hverken skole eller lærer.

- Jeg har selv sat en masse i gang med skolen, der efterfølgende har holdt møder, hvor forældrene har været inde over. Så de har allerede gjort noget, fortæller Sanne Søndergaard.

Afstemning

Var selv mobbeoffer

Mobning ligger Sanne Søndergaard meget på sinde – delvist fordi hun selv blev mobbet gennem ni år i folkeskolen. Så groft, at det udmundede i regulær vold.

Og Sanne Søndergaard oplevede netop, at en lærer nærmest opildnede mobningen ved at kalde hende ’forfærdelig’.

Det begynder ofte med en irritation. Det bliver til dumme bemærkninger, der bliver til udelukkelse og mobning og til sidst overgreb og vold.

Sanne Søndergaard

- Det var faktisk med til at underbygge, at det var okay at slå på Sanne. Hvis I har lyst til at give nogle en lammer, så står hun derovre, fortæller Sanne Søndergaard.

Mobningen gjorde, at hun mistede al selvværd. For eftersom hverken elever eller lærere greb ind, så troede hun, at det var hende, der var noget galt med. Og derfor mener Sanne Søndergaard, at det vigtigste overhovedet er, at man som lærer anerkender, at mobningen foregår.

Altså det diametralt modsatte af, hvad der foregik i den aula.

- Det, der var så chokerende, var, at det er kommet så langt ud, at man bare kan mobbe i det åbne på den måde. Og det er jo ikke fordi, nogen er onde. Det begynder ofte med en irritation. Det bliver til dumme bemærkninger, der bliver til udelukkelse og mobning og til sidst overgreb og vold, lyder det fra Sanne Søndergaard, der i høj grad mener, at læreren har et stort ansvar for at stoppe mobning.

Vi er alle skyldige

Komikeren mener dog ikke, at man lovgivningsmæssigt kan løse problemet, som Ellen Trane Nørby, minister for børn, undervisning og ligestilling, har forslået med et klageorgan til skoler, der ikke gør nok mod mobning.

Vi har alle samme ansvar for mobning. Det er også derfor, jeg ikke har lyst til at navngive skolen, for det gør det nemmere at sige; ’det har ikke noget med mig at gøre’. Den der gabestok er jeg modstander af, siger Sanne Søndergaard, der har et meget enkelt bud på, hvad man selv skal gøre, hvis man oplever mobning af andre.

- Man skal gå hen til den, det sker for, og gøre opmærksom på, at man ser, hvad der sker. Det er vigtigt, at mobbeofret ikke tror, at det er hans eller hendes skyld.

Herunder er en liste, som Børns Vilkår har udarbejdet med gode råd til at forhindre mobning.

10 gode råd: Sådan forhindrer du mobning

Tal pænt om de andre børn, forældre og lærere i dit barns påhør.

Prioritér at deltage i klassearrangementer. Vær opmærksom på at opsøge forældre, du ellers ikke plejer at tale med.

Tilbyd din hjælp, hvis nogle børn har svært ved at deltage i klassearrangementer på grund af praktiske omstændigheder.

Støt dit barn i at lege med forskellige klassekammerater. Det kan betale sig at gøre en ekstra indsats for at få legeaftaler med dem, man ikke ’plejer’ at lege med. Giv også klassekammeraters invitationer til fødselsdage og legeaftaler høj prioritet.

Lær alle børnenes navne at kende. Også dem, der ikke naturligt kommer i jeres hjem. Brug evt. klassebilledet til en snak med dit barn om, hvem barnet går i klasse med. Hjælp dit barn med at finde de positive egenskaber hos de andre børn.

Spørg ind til, hvad der er sket, hvis dit barn er ked af noget. Anerkend dit barns følelser, men hjælp også ham eller hende til at tænke over, om andre børn kunne have oplevet tingene på en anden måde i forbindelse med en konflikt.

Vær nysgerrig og anerkendende over for andre forældres holdninger – også selvom du ikke er enig.

Vis interesse for dit barns digitale liv. Tal om, hvordan man også på de sociale medier udviser omtanke over for andre. Reagér, hvis du oplever, at tonen og omgangsformen er hård og kan gøre nogen kede af det.

Opmuntr til at reagere, hvis dit barn oplever en klassekammerat blive dårligt behandlet. Man kan både trøste, ’sige fra’ eller og få hjælp af en voksen.

Reagér, hvis du bliver bekymret for dit eget barns eller andres børns trivsel i klassen. Du kan tage kontakt til de pågældende forældre og/eller drøfte situationen med læreren.