Apple trækker danske David i retten: - Man ryster lidt

Fredag skal David Lysgaard i retten. Apple vil have ham til at acceptere, at en telefon, bygget af brugte dele, er lige så god som en ny.

Fredag begynder et retssag i Glostrup, hvor IT-giganten Apple har sagsøgt en almindelig dansker.

Striden handler om iPhone, der ikke fungerede – og om den erstatning, som Apple tilbød ejendomsmægler David Lysgaard.

- Man ryster jo lidt, når der kommer en stævning fra et af verdens største firmaer ind ad døren. Det er ikke noget man oplever hver dag. Men jo mere Apple er steppet op, jo mere stædig er jeg nok også blevet, fortæller David Lysgaard.

En "ombygget" model

Striden mellem de ulige parter startede i 2011, da David Lysgaard som så mange andre købte en iPhone. Telefonen virkede ikke som den skulle, så det endte med, at Apple udskiftede telefonen. Men de udskiftede ikke telefonen med en fabriksny model.

Erstatningstelefonen var stykket sammen af brugte dele fra andre iPhones. Apple kalder telefonen ”remanufactured' (det kan oversættes med ”ombygget”) men siger, at den er lige så god som en ny.

Det var David Lysgaard ikke tilfreds med, og heldigvis for ham stod han ikke helt alene som David overfor Goliat.

Forbrugerklagenævnet pålagde i 2014 Apple at betale David Lysgaard pengene tilbage. Det er den afgørelse, som Apple nu har indbragt for retten. I en stævning kræver Apple, at David Lysgaard skal anerkende, at han ikke var berettiget til at få ophævet købet og pengene tilbage.

Det er ikke lykkedes TV 2 at få en kommentar fra Apple.

"Ikke afgørende, hvad Apple tænker"

Forbrugerrådet Tænk er til gengæld helt klar i mælet i denne sag:

- Det afgørende er ikke, hvad Apple mener, men hvad forbrugeren mener. Hvis David Lysgaard ikke fra starten ville have købt en telefon med brugte dele i til fuld nypris, skulle han så finde sig i at få sådan en, når der går noget galt med produktet og Apple skal levere en ny i stedet for. Så har han selvfølgelig krav på at få det, som han ville have købt til at starte med. Og det var ikke en brugt telefon, sådan som Apple vil spise ham af med, siger Vagn Jelsøe der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet Tænk: Hvis man har købt en ny vare, så skal man ikke tvinges til at acceptere en brugt erstatningsvare

Apple har solgt en milliard iPhones verden over og har undervejs flere gange været på kollisionskurs med især europæiske forbrugerorganisationer.

Det er også en del af drivkraften for David Lysgaard, at han føler sig trådt på at det gigantiske selskab.

- Det handler ikke om Apple eller Samsung. Det handler om, at hvis man er et stort selskab, så skal man følge den lovgivning vi har. Det går også på, hvor mange hr og fru Danmark, der har været igennem det samme, men er endt med at acceptere, at det er sådan som Apple har sagt det er. Så er det også blevet en principsag for mig, siger han.

Åbner en ladeport

Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk er da heller ikke i tvivl om, at der findes mange sager som David Lysgaards, og at det derfor er en principielt vigtig sag, både for Apple og for danske forbrugere.

- Vi må gå ud fra, at der er rigtigt mange af disse sager, eller ville Apple jo ikke gide føre sagen. Hvis de skulle vinde, så åbner det en ladeport for, at det er virksomhederne der tager stilling til, om noget er lige så godt som nyt eller det ikke er, siger Vagn Jelsøe.