Samfund

Ekspert om udenlandsk mediedækning af Danmark: Vores image er i stor fare

Det er problematisk for vores image, når udenlandske medier raporterer om Danmarks kritiske tone over for flygtninge, advarer ekspert.

Smykkeloven, asylannoncer i udenlandske aviser adresseret til flygtninge og Lisbeth Zornings bøde for menneskesmugling.

Udenlandske medier som amerikanske CNN og britiske The Guardian har gentagne gange raporteret om Danmarks håndtering af flygtninge. Senest er det historien om Danskernes Partis uddeling af spray til beskyttelse mod asylansøgere i Haderslev, der har forarget medier i både Rusland, Canada og USA.

Negative historier hænger ved

Det er skidt for Danmarks image, fortæller lektor i national branding på CBS, Mads Mordhorst. Han mener, at udlandet i langt højere grad end før flygtningekrisen følger med i den danske politik. 

-  Man må stille sig selv det spørgsmål, om en historie som den i Haderslev var dukket op i de udenlandske medier, hvis ikke det havde været for debatten om smykkeloven og asylannoncerne sidste år, siger Mads Mordhorst og påpeger, at hver gang der opstår en ny historie, bliver de tidligere sager refereret til igen - helt tilbage til Muhammedkrisen i 2005. 

- Der begynder at danne sig en fortælling om Danmark som et fremmedfjendsk land, der ikke vil resten af verden. Det kan give et stort imageproblem, siger han. 

Godt image tiltrækker

Det er endnu ikke muligt at påvise den langsigtede effekt af de kritiske historier i udlandet. Danmark er stadig kendt for sine fremsynede landbrugsmetoder i 1800-tallet, 1950’erne designermøbler og opbyggelsen af velfærdssystemet. Det er den samme grundfortælling, som Bernie Sanders og Hillary Clinton hyllede Danmark for under den amerikanske valgkamp tidligere i år. 

- Det tager afsindig lang tid at opbygge et image. Det er som en intellektuel infrastruktur. Er det godt, kan det tiltrække ressourcer som arbejdskraft og udenlandske virksomheder, siger Mads Mordhorst. 

Han er dog ikke i tvivl om, at de kritiske flygtningehistorier allerede nu kan påvirke internationale virksomheders overvejelser om investering i Danmark. Muhammedkrisen er et godt eksempel på, at det hurtigt kan vende. 

- Vi går nok ikke ned på vores konkurrenceevne lige med det samme, men sager som disse bliver en del af vores arvesynd. Der er allerede nu en tendens til, at udenlandske aviser skriver flere og flere af de her historier, og det er ofte de samme journalister, som skriver dem. Så de holder helt sikkert øje med os, siger Mads Mordhorst.