Samfund

Klassekammerater uenige med Einar: Hvis du er utilfreds, kan du jo flytte

​Einar Bang Therkildsen fra 2.a på Herlev Gymnasium føler sig i mindretal i sin egen klasse, hvor han er én blandt fire etniske danskere.

I lokale 123 på anden sal på Herlev Gymnasium er Einar Bang Therkildsen og hans klasse i fuld sving med lektierne. Læreren er syg, alligevel bliver de fleste af klassens 13 elever indenfor i sommervarmen og kigger på teksterne.

Stemningen er god. Det virker den i hvert fald til. Men i dagens Politiken har 17-årige Einar smidt lidt af en bombe:

Han ønsker, at hans klasse bliver delt op efter etnicitet.

- Jeg er ikke længere mig selv, jeg er blot ’danskeren’, skriver han i sit debatindlæg.

I Einar Bang Therkildsens klasse er nemlig kun fire elever etnisk danske. Ham selv inklusiv.

Og når badeture, kjolelængder og alkoholindtag skiller vandene, så føler Einar, at han ”går glip af det danske ungdomsliv”. Næsten ingen fra klassen vil med til fester, og muslimske piger bliver væk fra idræt, når der skal øves lanciers, forklarer han.

Derfor skal der ske noget.

Kammerat: Jeg synes, vi har det godt

Men Einar Bang Therkildsens bud på en løsning møder langt fra opbakning i den lille klasse i lokale 123.

Heller ikke fra Einar Bang Therkildsens gode klassekammerat Ahsunalla Wahidi:

- Jeg kan ikke forstå, at han føler sig nedtrykt eller har det dårligt. Vi har et godt forhold til hinanden, og jeg synes, vi har det godt i klassen. Når man bor i et multikulturelt samfund, må man også acceptere, at klasserne kan se sådan ud, siger han og smiler til kammeraten.

Ahsunalla Wahidi forstår ikke, hvorfor hans gode ven Einar ikke trives: Vi har det da godt.

Ahsunalla Wahidi har ikke læst debatindlægget, men han har haft diskussionen med Einar mange gange, forklarer han.

- Jeg synes ikke, det vil være rimeligt at dele en klasse op, fordi én elev synes, det er en god ide. Hvis Einar savner flere etnisk danske studiekammerater, så kan han jo skifte gymnasium. Det er det letteste i verden.

Danskerne møder man til fester

Einar Bang Therkildsen har ikke selv lyst til at udtale sig til TV 2’s reporter. Men han står ved sine holdninger, slår han fast.

En anden af de fire etniske danskere fra Einar Bang Therkildsens klasse, undrer sig dog.

- Etnisk dansker eller ej, så har vi et rigtig godt sammenhold, og vi lærer en masse om forskellige kulturer. Jeg kan da godt se nogle af hans pointer, men jeg synes altså slet ikke, at det er noget problem, siger klassekammeraten Sarah Kofoed.

Sarah Kofoed undrer sig over sin klassekammerats frustrationer, som hun har kunnet læse om i Politiken

Sidste år til gallafest var Sarah Kofoed og Einar Bang Therkildsen de eneste fra klassen, der dukkede op. Om det var alkoholen, lancierdansen eller påklædningen, der afskrækkede de andre fra at komme, ved Sarah Kofoed ikke. Men det er også underordnet. Man skal kun deltage i det, man har lyst til, og der var masser af andre elever til festen, siger hun.

- Einar er min ven, men jeg synes, hans holdninger er lidt gammeldags. Jeg tror kun, det ville gøre problemerne større, hvis man opdelte klasserne, siger Sarah Kofoed.

Herunder kan du klikke på nogle af Herlev Gymnasiums elever og læse, hvad de mener om Einar Bang Therkildsens forslag om en bedre etnisk fordeling.

Det mener eleverne om fordelingen på Herlev Gymnasium

TV 2 har spurgt nogle af Herlev Gymnasiums elever, hvordan de oplever den etniske sammensætning. Læs deres kommentarer her.

Hani Shama

Hani Shama

Lige børn leger bare bedst

- Man siger jo, at lige børn leger bedst, og det tror jeg på. Jeg føler mig ligesom rigtig godt tilpas her, fordi der er mange, der har en anden etnisk baggrund end dansk ligesom mig.

Man kan godt føle sig uden for, når man er den eneste, der ikke drikker alkohol til festerne, men sådan er det ikke her, og det er rart.

Jeg synes ikke, det er nogen god idé at opdele klasserne, så etniske danskere går i en klasse for sig., men jeg kan måske godt forstå Einar, hvis de kun er fire etniske danskere i klassen - det er rimelig overdrevet. Men det er ikke noget kæmpe problem, synes jeg.

Det går så fint, som det er nu. Vi taler alle sammen sammen. Vi er et stort fællesskab.

Foto: Sofie Synnøve Herschend / TV 2

Eileen Pang

Eileen Pang, 1.u

Jeg kan godt forstå Einar

- I min klasse er der kun to etnisk danske elever, tror jeg. Og vi er omkring 30.

Man tænker ikke rigtig over, at der er så mange nationaliteter, men det kan da egentlig godt være, at der er nogle grupperinger i vores klasse, men det er der vel alle steder. Man går jo sammen med dem, man har mest til fælles med, og som man har mest at tale om.

Jeg kan på en måde godt forstå Einar. Hvis jeg var en af de to drenge i min klasse, ville jeg måske også synes, det var en god idé, hvis man fordelte eleverne bedre. Der er fordele og ulemper ved det.

Foto: Sofie Synnøve Herschend / TV 2

Koray Kilic

Koray Kilic

Vi ser os selv som helt almindelige danskere

- Her på Herlev Gymnasium tænker vi ikke så meget over fordelingen, for vi ser jo os selv som helt almindelige danskere.

Jeg kan godt forstå, at Einar føler sig lidt alene, når de andre i klassen for eksempel ikke tager med til fester, men så må de blande sig med nogle af dem fra de andre klasser. VI skal acceptere hinanden.

Jeg mener ikke, at man skal opdele klasserne. Vi bør se hinanden som almindelige danskere og ikke opdelt. Hvis jeg gik i en klasse kun med etniske danskere, så ville jeg bare hænge ud med dem, men det er en god idé med en mere ligelig fordeling. Det er bedre for integrationen.

Foto: Sofie Synnøve Herschend / TV 2

Mikael, Marcus og Daniel

Der skal være plads til alle

Mikael, Marcus og Daniel

Daniel Bachmann Jørgensen: - Det er rigtigt, at der er mange indvandrere her, men vi bor jo også i et område, hvor der bor mange, og der skal være plads til alle.

Mikael Holm: - Jeg kan godt følge Einar Bang Therkildsen lidt. Det må være meget trist at føle, at man ikke går "rigtigt" i gymnasiet. Jeg har selv prøvet at være sat i en gruppe, hvor jeg var den eneste etniske dansker, og der følte jeg mig lidt uden for. Det var svært, fordi vi havde vidt forskellige interesser, så jeg synes egentlig, det vil være en god idé med en bedre fordeling.

Marcus Frandsen: - Jeg synes, det er en dårlig idé at dele op efter etnicitet. Så ødelægger man ligesom det åbne miljø, som et gymnasium er.

Foto: Sofie Synnøve Herschend / TV 2

Victor Zilas Larsen

Victor Zilas Larsen, 2.s

Det fungerer fint som det er

- I min klasse har vi rigtig mange forskellige nationaliteter; Makedonien, Danmark, Finland og så videre. Vores klasse er et pragteksemplar af nutidens Danmark. Den er meget mangfoldig, og der er ingen gnidninger.

Her er der plads til alle, og jeg synes, at fordelingen er fin. Derfor bryder jeg mig ikke om det billede, Einar har lavet i Politiken. Når man kalder et gymnasium for et "ghetto-gymnasium", som han gør. Så har det en meget negativ klang, og det fortjener Herlev Gymnasium ikke.

De problematikker man møder på Herlev Gymnasium har hverken noget med religion, hudfarve eller etnicitet at gøre. Hvis man da overhovedet møder nogen.

Foto: Privatfoto

Sarah Kofoed

Sarah Kofoed, 2.a

Vi finder altid ud af det

- I starten var klassen måske lidt opdelt, alt efter om man var etnisk dansk eller ej, men nu har vi et rigtig godt sammenhold, og jeg lærer en masse om forskellige kulturer.

Jeg kan godt følge Einar i, at det er ærgerligt, at mange fra klassen ikke dukker op til fester, men jeg synes ikke, det er problematisk, for så er vi jo bare sammen på andre tidspunkter.

Jeg synes faktisk, det er helt fint. Der er ingen grund til at opdele klasserne.

Foto: Sofie Synnøve Herschend / TV 2

"Herlev Gymnasium bliver fremstillet helt forkert"

I frikvarteret strømmer gymnasiets elever mod kantinen. Og her er det tydeligt, at gymnasiet er multikulturelt.

Knap hver tredje har en anden baggrund end dansk, siger rektor Jan Vistisen.

Anderledes ser det ud kun fem kilometer derfra, i Borupgård Gymnasiums kantine. Her har kun to procent en anden etnisk baggrund end dansk.

Jeg synes, at Herlev Gymnasium bliver fremstillet på en meget forkert måde. Einar har alt for meget fokus på hudfarve og etnicitet.

Victor Zilas Larsen, 2.S

Enkelte af de etnisk danske elever, TV 2 taler med, forstår godt, at Einar Bang Therkildsen savner en bedre differentiering i sin klasse. Men ingen synes, det er en god ide at begynde at opdele efter etnicitet.

- Klasserne skal dannes ud fra, hvilke fag folk ønsker. Som det sker nu, siger Victor Zilas Larsen fra 2.s.

Victor Zilas, 2.s

Han forklarer, at han var meget skeptisk, da han kom ind på Herlev Gymnasium, men at skepsissen siden er gjort til skamme. Derfor er han også meget uenig med Einar Bang Therkildsens debatindlæg, som, han synes, er alt for negativt.

- Jeg synes, at Herlev Gymnasium bliver fremstillet på en meget forkert måde. Einar har alt for meget fokus på hudfarve og etnicitet. Jeg har aldrig før været på et sted, der er så mangfoldigt, og hvor der er plads til alle, så jeg kunne ikke være mere uenig, siger han.

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning foreslår, at der bliver indført et andet optagelsessystem på gymnasierne, så færre føler sig kulturelt isolerede som Einar Bang Therkildsen.

- Vi tror på, at man bliver nødt til at lave en fordeling, i hvert fald i storbyerne, for at sikre at gymnasierne bliver mere mangfoldige, siger DGS-formand Martin Thing til Politiken.

Hvad mener du?

Posted by TV 2 NYHEDERNE on Tuesday, September 13, 2016