Dansk kamp mod madspild skal udbredes til hele verden
Madspild er ikke længere kun en sag for de mest bevidste forbrugere. Emnet er i fokus på dansk madtopmøde.
Det er blevet trendy at holde skarpt øje med, hvor mange fødevarer der havner i skraldespanden rundt om i de danske hjem.
I en ny undersøgelse, foretaget for Ingeniørforeningen, IDA, er 49 procent af danskerne opmærksomme på, hvor store mængder madvarer de kyler ud. 33 procent er det i nogen grad, mens 15 ikke er.
Ifølge Miljøministeriet smider vi i Danmark hvert år over 700.000 ton mad ud, som kunne være spist. Husholdningernes madspild udgør 260.000 ton årligt.
- Det er tydeligt, at forbrugerne helst vil undgå madspild, og at tanken om et mere bæredygtigt forbrug tiltaler flere og flere, siger formanden for Ingeniørforeningen, Thomas Damkjær Petersen.
- Det er både i folks egen økonomiske interesse, samtidig med at mindre spild af ressourcer er vigtigt i en verden, hvor 800 millioner mennesker hver dag går sultne i seng, siger han.
Facebook-gruppe er blevet til folkebevægelse
Selina Juul, der for otte år siden stiftede forbrugerorganisationen Stop Spild af Mad, er pioner på området.
- Det startede med en Facebook-gruppe og er blevet til en folkebevægelse, som breder sig langt ud over landets grænser, hvor jeg også oplever stor interesse, siger hun.
- Madspildet de sidste fem år er faldet med 25 procent ifølge tal fra Landbrug & Fødevarer. Det skyldes især en indsats i husholdningerne. Men det er også flot, at madspild ligefrem er blevet et konkurrenceparameter blandt butikkerne, siger hun.
Vær opmærksom på eget forbrug
Fredag taler hun på det internationale madtopmøde Better Food For More People i København, hvor madspild er et hovedtemaerne.
Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) håber, at de danske erfaringer fra mødet vil brede sig ud verden.
- At vi har et madspild på 700.00 ton er ikke den rigtige måde at bruge ressourcer på. Danmark har været med til at skubbe på den her dagsorden i både FN og EU på det store plan, siger han.
- Men jeg kan også selv se, hvordan jeg også i mit eget forbrug er blevet mere opmærksom, og det er jo netop dét, der flytter tingene. Det betyder noget, hvad du personligt putter i indkøbskurven, og at du undgår impulskøb, siger han.