Samfund

Højere fart og bedre komfort: Her er fordelene ved de nye lokomotiver

Fordelene ved de nye el-lokomotiver er blandt andet, at de støjer mindre, forurener mindre og har en hurtigere accelerationsevne Henning Bagger / Scanpix

Mindre støj og hurtigere accelerationsevne er blandt fordelene ved DSB's nye el-lokomotiver.

Det skal i starten af 2020 være slut med grå skyer af diesel, når lokomotiver farer af sted på de danske togskinner.

Sådan lyder meldingen fra DSB, efter virksomheden tirsdag morgen meldte ud, at de vil købe 26 nye el-lokomotiver og samtidig på sigt udfase de skandaleramte IC4-tog.

El-lokomotivernes hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervogne og køre regionalttrafik på Sjælland. Dermed afløser de diesellokomotiverne, hvilket både vil gavne miljøet og driftspålideligheden, oplyser DSB.

- Der er ingen tvivl om, at vi vil få en bedre kvalitet for vores kunder og en bedre rettidighed. Vi får noget nyt moderne materiale. El-lokomotiverne vil være effektive, have meget få nedbrud og have en meget høj stabilitet, siger Flemming Jensen, der er administrerende direktør hos DSB, til TV 2.

Bedre komfort 

Udover at udsætte danskere, der benytter det offentlige tognetværk, for mindre forurening, vil den planlagt investering om 26 nye el-lokomotiver også forbedre kundernes oplevelse.

- De nye el-lokomotiver vil accelerere hurtigere, og de vil have en større robusthed, siger Flemming Jensen og forklarer, at driften og rettigheden på skinnerne også vil blive styrket.

Se interview med DSB's topchef på TV 2 Business her:

Ud fra de el-lokomotiver man gør brug af i andre lande, vurderer Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, at danskerne vil kunne mærke en forskel, når Danmarks nyindkøbte tog kommer på danske togskinner.

- Kunderne vil opleve mindre støjniveau, og de vil opleve mindre diesel-lugt på perronerne. Deres acceleration er mere rar og behagelig for kunderne. Det tror jeg, at kunderne vil sætte pris på, siger Thomas Damkjær Petersen til TV 2.

Kunderne vil kunne mærke en forskel. Det er jeg ikke i tvivl om

Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen

Samtidig peger Thomas Damkjær Petersen på, at der heller ikke vil være ligeså mange aflyste togafgange, som der har været på IC4-tog.

Alene i 2016 har IC4-togene i gennemsnit kørt 4.861 kilometer mellem tekniske problemer, mens de aldrende IC3 har kørt 48.217 kilometer mellem tekniske problemer. 

- Kunderne vil kunne mærke en forskel. Det er jeg ikke i tvivl om, siger Thomas Damkjær Petersen

Overblik: Historien om de udskældte IC4-tog

    1. DSB bestiller IC4-tog

      DSB bestiller 83 IC4-tog til i alt fem milliarder kroner hos italienske AnsaldoBreda. De første togsæt skal leveres i 2002. Alle tog forventes at være leveret og i drift inden 2006.

    2. Aftale: Togene kan blive forsinket

      DSB aftaler, at togene kan leveres med forsinkelse.

    3. De første togsæt ankommet

      De første togsæt kommer til Danmark, men de er ikke køreklar.

    4. Første togsæt forventes i drift ved årsskiftet

      De første tog forventes i drift omkring årsskiftet 2004/2005.

    5. IC4-tog forsinket

      Togene forventes nu klar i januar 2006.

    6. IC4-tog yderligere forsinket

      Trafikminister Flemming Hansen orienterer trafikudvalget om, at de første IC4-tog alligevel ikke bliver klar ved indgangen til 2006.

    7. DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner

      DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner på grund af forsinkelserne. DSB vurderer, at de første tog kommer på skinner i juni 2006. Samtlige togsæt forventes leveret i november 2008.

    8. De første IC4-tog bliver testkørt

      De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift på grund af lugtgener fra togets udstødning.

    9. DSB giver AnsaldoBreda et ultimatum

      DSB giver AnsaldoBreda et ultimatum: Det første tog skal køre i august 2008, og 14 togsæt skal være klar til drift i maj 2009. I modsat fald vil kontrakten blive ophævet.

    10. Første IC4-tog kører på en dansk strækning

      Første IC4-tog kører i ordinær drift på en dansk strækning.

    11. DSB får italiensk kompensation

      I et forlig får DSB 2,25 milliarder i kompensation fra italienerne mod at slække på en række krav i kontrakten. Ny dato for endelig levering bliver udgangen af tredje kvartal 2012.

    12. De første IC4-tog klar til myldretrafik

      De første IC4-tog er klar til at køre i myldretiden, da det bliver muligt at koble flere togsæt sammen.

       

      En ekstern undersøgelse konkluderer, at IC4-toget grundlæggende er sundt, og at det med en række opgraderinger kan komme til at køre efter hensigten. Det konkluderes samtidig, at DSB ikke har mulighed for at bryde kontrakten, ligesom det ikke er muligt at finde et alternativ til togene.

    13. Status på togsæt

      DSB har modtaget 42 togsæt. 9 sæt er i drift, og 26 ombygges eller opgraderes.

    14. DSB indstiller trafik med IC4

      DSB indstiller al kørsel med IC4, da bremseproblemer nu skal undersøges af Havarikommissionen. DSB vil ud af kontrakten med AnsaldoBreda.

      I 2011 indstillede DSB på et tidspunkt også al kørsel med IC4, efter at togene to gange på få dage kørte forbi røde stopsignaler.

    15. Tilladelse til IC4-tog igen

      Trafikstyrelsen giver DSB tilladelse til igen at køre med passagerer i IC4-togene.

    16. 30 af de indkøbte IC4-tog kører

      Status er, at 30 af de indkøbte IC4-tog kører - samme antal som i juni 2015. Planen er, at 77 tog skal være i drift i 2019, men det tror ingen længere på.

    17. DSB vil udfase IC4-tog

      DSB vil købe 26 el-lokomotiver, mens de skandaleramte IC4-tog skal udfases. 

      - Sammen med de langsigtede planer om indkøb af nye el-togsæt er det nu muligt at planlægge en kontrolleret udfasning af IC2- og IC4-togene. Ud fra vores driftserfaringer må vi konkludere, at IC4 ikke bliver grundstammen i den danske togtrafik, men vil være en del af løsningen, frem til elektrificering af skinnerne er gennemført, skriver bestyrelsesformand i DSB, Peter Schütze, i pressemeddelelsen.

  1. 2017

    1. IC4-tog skrottes

      En genbrugsplads i Randers bliver endestationen for flere af IC4-tog.

      Der er tale om fem togsæt af typen NT-standard, der som de første blev leveret til DSB. De skulle have været DSB's flagskib på skinnerne, men faktum er, at de ikke har kørt i årevis, og at de ikke  er blevet opgraderet som den øvrige IC4-flåde. Blandt andet fordi deres stand var for dårlig.

      Nu bliver de i stedet ophugget og kværnet i småstumper på Randers Havn.

Kilder: Kilder: Jyllands-Posten, Trafikministeriet, Politiken og Ritzau