Udskældt inklusion får opbakning – elever trives bedre og bedre

16x9
Inklusionen har kun minimal betydning for elevernes trivsel, viser ny undersøgelse Foto: Steffen Ortmann / Scanpix Denmark

Der er godt nyt for både elever og tilhængere af inklusion i Folkeskolen - eleverne trives nemlig bedre i dag end for tre år siden.

Inklusionen i Folkeskolen virker – i hvert fald, når det drejer sig om at få de elever, der tidligere gik i specialklasser, til at trives.

Det viser et forskningsprojekt, som Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) står bag. 

Forskerne har fulgt ca. 9.000 skoleelever i tre år og løbende spurgt ind til, hvordan de klarer sig fagligt, hvor meget de deltager i undervisningen, og hvor godt de trives. Og især på det sidste punkt er der fremgang at spore. Ifølge SFI er der nemlig minimal forskel mellem trivslen blandt eleverne, der kommer fra specialklasser - også kaldet tilbageførte elever - og deres nye kammerater.

Hvad er inklusion?

Det var et bredt flertal i Folketinget, der i 2012 satte et mål om, at 96 procent af alle skolebørn i 2015 skulle modtage almindelig undervisning.

Det betød, at 10.000 specialbørn skulle over i almene folkeskoleklasser.

Formålet var, at flere børn fik en hverdag med et fællesskab i folkeskolen frem for at blive ekskluderet i specialklasser.

Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning

Inklusion i fremgang

Analysen viser også, at inklusionen i Folkeskolen er i fremgang. Da den første del af undersøgelsen blev foretaget i 2014 trivedes de tilbageførte elever nemlig lidt dårligere end de andre, men den forskel er altså stort set væk.

- Det er dejligt at se, at forskellene på elevernes sociale trivsel bliver mindre og mindre. Det må betyde, at der sker fremskridt i arbejdet med inklusion i skolerne. At trives i social sammenhæng er fundamentet for at føle sig inkluderet og velkommen i klassen og i skolen, så de nye tal er opløftende, siger Mette With Hagensen, der er formand for foreningen Skole og Forældre.

Afstemning

Flere udfordringer forude

De positive resultater betyder imidlertid ikke, at inklusionen har lagt alle udfordringer bag sig. Der er nemlig stadig et gab mellem elever med særlige behov og de øvrige elever, når det gælder den faglige deltagelse, og det samme gælder elevernes deltagelse i det sociale, og det er ikke godt nok, mener Skole og Forældre-formanden:

- Det er stadig ikke tilfredsstillende, at de tilbageførte elever og elever som får støtte i skolen ikke deltager lige så aktivt i undervisningen som deres klassekammerater. For at vi kan sige, at inklusion er en succes, så skal alle børn føle sig som en del af fællesskabet, også det faglige fællesskab.

Klassekammerater trives

Der er også godt nyt for de elever der går i klasse med elever, der kommer fra specialklasser. De trives nemlig kun marginalt dårligere end andre skoleelever.

En forskel der er så lille, at den må anses for værende uden betydning i praksis, konkluderer forskerne. Undersøgelsen er sidste del af SFI's analyse af, hvordan inklusionen påvirker Folkeskolens elever, inden den endelige rapport bliver offentliggjort i efteråret. Og delkonklusionen er positiv: Det har ikke nogen større betydning for de øvrige klassekammeraters trivsel, at en klasse rummer inkluderede elever.

Læs SFI's rapport her