Samfund

Minister: Pædagoger skal bruge tid på børn - ikke papirarbejde

Der skal luges ud i "uhensigtsmæssige dokumentationskrav", siger børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

Pædagoger bruger for meget tid på at dokumentere, hvad de laver sammen med børnene, og på at skrive ned i skemaer, hvad børnene kan. Derfor skal der luges ud i »uhensigtsmæssige dokumentationskrav«.

Formålet er at frigøre mere tid til, at børnene kan få omsorg og nærvær, skriver Politiken torsdag. Sådan lyder det fra børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V). Hun kommer med en klar opfordring til kommunerne, der står for en stor del af de dokumentationskrav, som daginstitutionerne får pålagt. 

- Jeg har en klar forhåbning om, at vi ønsker det samme: at frigøre flere minutter og måske halve og hele timer til børnene i stedet for papirarbejde, siger Ellen Trane Nørby til Politiken.

Hun igangsætter nu en national kortlægning af de nuværende dokumentationskrav. I en ny undersøgelse fra fagforeningen FOA, lavet af Bureau 2000, svarer 72 procent af 778 daginstitutionsledere ja til, at omfanget af dokumentationsarbejdet hos pædagogerne er steget siden 2011, skriver Politiken. 

Elisa Bergmann, der er formand for pædagogernes fagforening, Bupl, kalder børneministerens udmelding for et »godt initiativ«, hvis kommunerne tager opfordringen alvorligt.

- Men der er forskel på dokumentation. Noget giver mening, og andet er meningsløst. For eksempel når nogle kommuner vil sprogteste alle børn, hvilket tager lang tid. Børn udvikler sig forskelligt, og man kan ikke sætte en opskrift på, hvordan alle skal udvikle sig, siger hun til Politiken.

Lektor: Svært for pædagoger at være nærværende

Samme vurdering har Peter Østergaard Andersen, der er lektor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling under Københavns Universitet, og som forsker i blandt andet dokumentation i dagtilbud.

- Problemet er, at man kommer til at bruge så lang tid på det, samt at når pædagogerne evaluerer, undersøger og beskriver børnene, kan det ofte lægge op til en distance til barnet. Det gør det sværere for pædagogerne at være nærværende og omsorgsfulde, når man hele tiden skal iagttage ud fra skemaer, siger han til Politiken. 

Lis Tribler (S), der er medlem af KL’s børne- og kulturudvalg, er enig i, at dokumentationskravene mange steder har taget overhånd, men siger itl Politiken, at hun »ikke kan vide«, om alle kommunerne vil lytte til ministeren.