Samfund

Fødevarestyrelsen gav bøde med gebyr på: - Vi gør det for at beskytte forbrugerne

En bøde og et gebyr på i alt 8550 kroner til en iværksætter har skabt debat. Fødevarestyrelsen siger, at regler og gebyrer er for forbrugernes skyld.

En bøde på 5000 kroner og gebyrer for i alt 3550 kroner fra Fødevarestyrelsen til den unge iværksætter Mads Lønnberg og hans lille virksomhed Nøddebazaren, der sælger økologiske nødder og tørfrugt på nettet, har skabt voldsom debat. Lønnberg har fået bøden for at skrive ulovlige produktbeskrivelser på Nøddebazaen.dk.

En af overtrædelserne består i, at Mads Lønnberg om hasselnødder blandt andet har skrevet: "De bugner af bl.a. E-vitamin, som kan beskytte os mod forskellige sygdomme".

- Hvad sker der dog? Statens styrelser skal da ikke smadre/ modarbejde selvstændige erhvervsdrivende. Det er jo absurd det her, skrev Liberal Alliances formand Anders Samuelsen i et Facebook-opslag.

Nu forklarer Michael Rosenmark, Rejseholdschef for Fødevarestyrelsens Fødevarerejsehold, baggrunden for reglerne og bøden til Mads Lønnberg. Det sker i en mail til TV 2.

- Sygdomsanprisninger er ulovlige, da virksomhederne ikke må vildlede syge mennesker til at købe deres uvirksomme produkter. Vi giver sanktionerne for at beskytte forbrugerne mod virksomheder, der vil tjene penge på at lokke folk til at købe deres produkter ved hjælp af ulovlige anprisninger, skriver Michael Rosenmark.

Fair vilkår

Han forklarer også, at virksomheder, der overtræder reglerne, får bøder for at give konkurrerende virksomheder fair vilkår.

- Vi giver også sanktionerne for at give fair konkurrencevilkår til de lovlydige virksomheder, som ellers risikerer at blive udkonkurreret af virksomheder, der blæser på lovgivningen, skriver han.

Mads Lønnberg har sagt til TV 2, at han er rystet over at han først efter at have fået besked om bøden også fik besked om, at han skulle betale et gebyr på 1700 kroner for medarbejderen i Fødevarestyrelsens arbejde i sagen og 1850 kroner for kontrolrapport.

- Jeg er rystet over, at en skattefinansieret institution kan finde på at opføre sig sådan. Jeg driver en lille virksomhed, og vi har behov for råd og vejledning fra Fødevarestyrelsen, ikke det her. Jeg håber, at der bliver sat en stopper for den her praksis, siger Mads Lønnberg.

Michael Rosenmark er kritisk over for den måde, sagen i hans øjne bliver fremstillet på af TV 2.

- Jeg synes, at det i artiklen fremstår som om, at vi administrerer reglerne for reglernes skyld, men i vores optik gør vi det for forbrugernes, virksomhedernes og skatteborgernes skyld, skriver Michael Rosenmark.

Han forklarer, at gebyrerne blandt andet er til for skatteydernes skyld.

- Gebyret er indført for at de virksomheder, der overtræder reglerne og derved giver myndighederne et ekstra arbejde, selv skal betale for arbejdet. Det er derved bestemt, at det ikke er skatteborgerne, der skal betale for den ekstra byrde, som virksomhedernes overtrædelse har medført, skriver Michael Rosenmark.

Alle virksomheder, store som små, betaler for Fødevarestyrelsens kontrolbesøg.