Hospitalsdirektør prøvede hospitalets mad i en uge - det var nok

16x9
Arkivfoto af middagsmaden fra Rigshospitalet. Foto: Thomas Nielsen / Arkivfoto, Scanpix

Noget lignende kunne lade sig gøre i Danmark.

En uge. Det var alt, hvad ledelsen skulle bruge, før madordningen på et canadisk hospital blev lovet ændret.

I en periode var der kommet klager over kvaliteten af maden, og derfor ville ledelsen prøve på deres egen krop, hvor slemt dem mon kunne være.

Det skriver Ottawa Citizen.

Billedet er fra The Ottawa Hospital, hvor forsøget blev lavet.

Salat på menuen

Det har resulteret i, at der nu kommer salat på menuen, ingredienser, der passer til årstiden, samt at hospitalet skrotter en kyllingeret, som skulle være særligt frastødende.

- Tak, fordi du gjorde os opmærksomme på problemet. Vi har prøvet maden i en uge og er enige i, at både præsentation og smag skal forbedres, har hospitalsdirektør, Jack Kitts, blandt andet skrevet til en patient, der havde fået nok af maden. 

Lasagnen er faktisk ret god.

Chef for madprogrammet, Kevin Peters

Også de, der har ansvaret for maden, erkender, at det måske ikke er helt godt nok.

Chefen for madprogrammet, Kevin Peters, fortæller til Ottawa Citizen, at man allerede er i gang med at forny og forbedre maden. Men det havde givet mange gode input at cheferne spiste med i en uge.

Til gengæld var der ikke kun negativ feedback.

- Vi havde nogle glimrende ting, som vi stadig synes er gode. Lasagnen er faktisk ret god, siger Kevin Peters.

Også muligt i Danmark

Et lignende forløb kunne også finde sted i Danmark. Det mener professor i sundhedsøkonomi, tidligere sygehusdirektør Kjeld Møller Pedersen.

- Det kan man godt. Det er sådan set både ledelsens mulighed og pligt at sørge for, at tingene er i orden, og det er er en af måderne at gøre det på, siger Kjeld Møller Pedersen.

Han kender ikke til tilfælde i Danmark, hvor man har prøvet det samme, men alligevel er fremgangsmåden sammenlignelig.

- Det er meget brugt, at man 'skygger' patienter i løbet af en dag. På den måde får man en idé om, hvad der sker på gulvet. Og det overrasker mig ikke, at det betyder ændringer. Når man er ledelse for 6-7000 ansatte, så kan det være rigtig svært at komme rundt til alle. Så fremgangsmåden er bestemt fornuftig, siger Kjeld Møller Pedersen.