Samfund

Troede de 'bare' var på kursus: Københavns Kommune fyrer 16 efter dumpet test

20 regnskabsmedarbejdere i Københavns Kommune deltog i kursus - 16 af dem dumpede og blev efterfølgende fyret. HK har lagt sag an.

- Det her en skrækkelig sag. Jeg har aldrig i mine 15 år som formand oplevet noget lignende i nogen af de 28 kommuner, som jeg har kendskab til, siger Winnie Axelsen, som er formand for HK Kommunal Hovedstaden, til avisen.dk.

Sagen handler om afskedigelse af 16 regnskabsmedarbejdere, der af Københavns Kommune er blevet fyret efter et kursus, hvor de dumpede den afsluttende test. Først langt inde i kurset havde de fået at vide af deres arbejdsgiver, at kurset kunne end med afskedigelse.

HK har derfor nu lagt sag an mod Københavns Kommune.

20 deltog i kurset - kun fire bestod

Konsulentkoncernen Deloitte stod for kurset, der bestod af tre moduler og begyndte i februar. Men det var først efter andet modul i marts, at medarbejderne fik at vide fra kommunen, hvad kurset eventuelt kunne ende med, skriver avisen.dk.

- Da blev det langt om længe gjort klart, at såfremt vi ikke bestod kurset, ville vi blive afskediget, fortæller en af de fyrede, Bine Elmkjær, til avisen.dk og tilføjer:

- Det var en grim trussel at have hængende over hovedet, men jeg valgte at gøre alt, hvad jeg kunne for at bestå. Ferie blev flyttet, fejring af fødselsdage droppet og hele påsken sad jeg og læste.

Det endte med, at 16 ud af de 20 kursister, der i april tog den afsluttende test, dumpede, mens fire ansatte, der i årevis havde arbejdet med opgaver som dem, der indgik i prøven, bestod.

- Vi andre var sat af, fortæller Bine Elmkjær og forklarer, at hun slet ikke er uddannet til at løse faktureringsopgaver, og at hun tidligere netop havde efterspurgt et kursus for at blive lært bedre op.

Winnie Axelsen fra HK Kommunal Hovedstaden er bekymret.

- Der er jo noget helt galt, hvis man laver et undervisningsforløb, hvor 80 procent dumper, siger hun.

De havde ekstraordinært behov for kompetenceudvikling

Københavns Kommune afviser at have gjort noget forkert. Kommunen fremhæver at en række medarbejdere havde et ekstraordinært behov for kompetenceudvikling:

- Der blev udviklet et særligt kompetence-udviklingsforløb for disse. Desværre viste det sig, at en del af dem på trods af det ekstraordinære kompetence-udviklingsforløb ikke kunne matche kompetencekravene, hvorfor vi var nødt til at tage afsked med dem, skriver Ivan Kristoffersen, der er direktør i Koncernservice, som hører under kommunens økonomiforvaltning.