Danskerne køber ikke elbiler - men her er Europas elbil-land

Norge og Storbritannien ligger forrest i salget af elbiler. Ikke underligt, mener ekspert. Få overblikket i kortet nederst.

Europas største elbilland hedder Norge. 

Det blev Norge allerede tilbage i 2014, hvor salget af elbiler steg med 40 procent til 19.800 elbiler. Hermed overhalede nordmændene Holland, som på grund af mindre tilskud til opladningshybrider købte 43 procent færre elektroniske biler.

I de første tre måneder af 2016 ligger Norge fortsat øverst på listen over flest solgte elbiler. Det viser tal fra European Alternative Fuels Observatory (EAFO).

Norge solgte 15.432 elbiler. Lige efter ligger Storbritannien med et salg på 10.639 elbiler. Ifølge Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom i FDM, er det ikke underligt. Norge har nemlig en række love, der gør det mere attraktivt at købe en elbil.

Blandt andet har nordmænd med elbiler ikke en registreringsafgift. De skal ikke betale moms, elprisen er billigere, og de skal heller ikke betale i byernes betalingsringe, forklarer Allan Skytte Christensen.

- Med andre ord er der mange økonomiske fordele ved at have en elbil i Norge. De bliver behandlet rigtig godt. Det afspejler bilsalget, siger han til TV 2.

Ordet 'afgifter' bremser dansk bilsalg

Værre ser det ud i Danmark, hvor 120 elbiler blev solgt i det første kvartal af 2016. I december alene var salgstallet 1.866.

Ifølge regeringen stod de danske elbiler ellers over for et mindre gennembrud sidste år i oktober. Derfor besluttede regeringen at indfase afgifter på elbiler, der ellers hidil havde været fritaget. Forventningen var nemlig, at der i 2016 ville blive solgt 1800 elbiler. Men det er ikke sket.

Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance, oplyser, at faldet sker på trods af, at der er kommet flere elbilmodeller på markedet med en længere rækkevidde, der passer til de fleste folks behov. 

- Men det, folk hører, er, at der kommer afgifter, og det bremser salget, siger Lærke Flader til TV 2.

Norge har problemer

Ligesom Danmark er nabolandet Norge dog også rendt ind i problemer med elbilen.

I takt med at landet er gået forrest i kampen for et bedre miljø og mindre luftforurening i de store byer, og dermed er blevet det land i verden med flest elbiler per indbygger, har det skabt problemer for landets infrastruktur. Særligt i de større byer. Det skriver Ekstra Bladet

Det betyder blandt andet, at elbiler i en ny transportplan for 2018 til 2029 skal gå fra ingen afgifter ved køb til lave afgifter, fra ingen betaling til lav takst ved betalingsringene i byerne, og de skal betale fuld takst på almindelige betalingsveje og på færger.

Se her de mest solgte elbiler i udlandet

Salg og registreringsafgift af elbiler i Europa

Tallene er fra det første kvartal i 2016