Nyheder

Fik Norwegian-fly aflyst på dagen - måtte selv lægge 13.000 kr. for at redde ferien

Norwegian måtte i weekenden aflyse flyafgange, og en stor del af de 5.000 berørte passagerer blev efterladt i stikken.

Flere tusinde passagerer måtte i weekenden selv finde vej til feriedestinationen, da flyselskabet Norwegian aflyste 30 flyafgange.

En af dem var Christoffer Terndrup Nielsen og hans familie, der på afrejsedagen selv måtte punge ud for at komme afsted på deres ferie til Grækenland. Norwegian kunne ikke hjælpe dem.

- Vi tjekkede Norwegians app, inden vi tog afsted, og her så det hele fint ud. Så vi blev noget lange i ansigtet, da vi ikke kunne tjekke ind og flyet var blevet aflyst, fortæller Christoffer Terndrup Nielsen.

Ingen hjælp at hente

Passagerer, der i lørdags havde billet med Norwegian til flyvningen mellem København og Athen på rutenummer DY3374, og omkring 1.500 rejsende fra destinationer som Athen, Málaga, Nice, Pisa, Pristina, Sarajevo, Split, Stettin og Varna blev overladt til sig selv uden at kunne komme hjem, lyder det fra branchemediet Check-in.

Vi blev nødt til at gå over til SAS og lægge 13.000 på bordet for at få nogle billetter, så vi kunne komme på ferie. 

Christoffer Terndrup Nielsen, passager hos Norwegian.

Det samme gjorde sig gældende for familien Nielsen, der blev mødt af personale, der ikke kunne hjælpe dem med hverken fly – eller oplysninger omkring deres rettigheder.

- Der var ikke meget hjælp at hente – faktisk vidste personalet ikke med sikkerhed, om det var blevet aflyst, og hvad der skulle ske, siger Christoffer Terndrup Nielsen og fortsætter:

- Til sidst fik vi et nummer til deres ’helpdesk’, og efter en halv times ventetid kom vi igennem. Her fortalte de os så, at de ikke kunne hjælpe os med at komme videre, men vi kunne selv prøve at booke os videre med andre selskaber og så kunne vi sende regningen til dem. Da jeg så spurgte, om vi kunne være sikre på, at få refunderet vores regning for de nye billetter, så svarede de, at det kunne de ikke love os.

For familien Nielsen betød det, at de selv måtte betale et stort beløb til SAS, for at kunne flyve til Grækenland på dagen.

- Vi havde jo hotel, bil og andet forudbetalt i Grækenland, så vi blev nødt til at gå over til SAS og lægge 13.000 kroner på bordet for at få nogle billetter, så vi kunne komme på ferie. Uden nogle garanti om, at vi får noget som helst refunderet af Norwegian, siger Christoffer Terndrup Nielsen.

Mangel på piloter

Ifølge Check-in skyldes de mange aflysninger en konflikt mellem Norwegian og selskabets piloter.

Tidligere havde Norwegian mulighed for at købe fridage tilbage fra piloterne, men den aftale er opsagt fra og med den 1. juli, og derfor kunne Norwegian ikke skaffe piloter, da flere end normalt meldte sig “unfit for flight” både fredag og lørdag.

På grund af højsæsonen var det derudover vanskeligt for flyselskabet at finde fremmed kapacitet eller sende passagerer af sted den efterfølgende dag med andre selskaber.

- Det er højsæson nu, og vi har desværre en udfordring med pilotmangel. Vi har for eksempel fået meldinger fra piloter, der har meldt sig fly-udygtige med meget kort varsel. Derfor har nogle kunder oplevet af få en sms om, at flyet er aflyst få timer før afgang, fortæller Astrid Mannion, der er Norwegians pressekontakt.