Samfund

Tidligere PET-chef: Svært for forældre at vide, om deres børn lytter til IS-propaganda

IS' massive online tilstedeværelse gør det udfordrende for forældre at vide, hvad deres børn foretager sig, forklarer tidligere PET-chef.

Forældre skal være særligt opmærksomme, hvis de vil være et skridt foran terrorbevægelsen Islamisk Stat (IS).

Døgnet rundt proklamerer Islamisk Stat (IS) nemlig deres budskab om en islamisk stat, hvor alle muslimer rundt om i verden bør komme og være med, på de sociale medier.

Og det kan give forældre store udfordringer, når det kommer til at vide, om deres børn reelt bliver påvirket af terrorbevægelsens budskab på de sociale medier. Det forklarer Anja Dalgaard-Nielsen, der er tidligere chef for PET's Center for Terroranalyse (CTA) og forsker på Stanford University.

- Hvis man forestiller sig, at budskabet bliver serveret stort set hele døgnet via de sociale medier, så kan der foregå en ret massiv påvirkning, og så kan det også gå vældig, vældig hurtigt, siger hun til TV 2.

En tæt føling minimerer risikoen

Lørdag efterlyste en dansk far sine to døtre på tyrkisk tv. Uden at informere deres familie rejste de i slutningen af maj fra Danmark til Tyrkiet for efter alt at dømme at lade sig rekruttere til IS.

Set i lyset af søstrenes rekruttering til IS pointerer Anja Dalgaard-Nielsen, at alle forældre bør være opmærksomme på, hvor svært det kan være at opdage, om ens barn lytter til det islamiske budskab.

- Selv inden for hjemmets angiveligt trygge rammer, kan de unge mennesker være i kontakt med mennesker, der forsøger at påvirke dem i retning af at rejse til Syrien, siger hun til TV 2.

Anja Dalgaard-Nielsen opfordrer derfor forældre til at have fokus på en mulig påvirkning.

- Man skal have en meget tæt føling med sine unge mennesker, hvis man skal have styr på, hvad der foregår. Det er døgnet rundt, de her gruppers budskab potentielt når unge mennesker via de sociale medier. Det gør det vældig udfordrende.